Miljöpartiets nya grafiska profil

När Miljöpartiet inleder kongressen görs det med en ny grafisk profil. Partisekreterare Katrin Wissing säger att den nya kostymen är en återbrukad kostym som både pekar på historien och framåt.


– Vi har valt att inte följa den senaste designtrenden, utan att istället börja med oss själva och bevara och förstärka vårt utseende utifrån vår logotyp. Precis som i politiken – medan flera politiska partier har sträckt upp fingret i luften och känt vartåt det blåser står vi i Miljöpartiet stadigt i våra värderingar, säger Katrin Wissing.

Miljöpartiets nya grafiska profil ska gå att använda till mycket, såväl till kampanjmaterial och rapporter, som till digitalt och tryck. Profilen ska vara enkel att använda för alla i partiet och se lekfull och mänsklig ut.

Enkelt och gratis typsnitt

Miljöpartiet har tagit fram ett eget kampanjtypsnitt och använder i övrigt lättillgängligt gratistypsnitt. Projektledare Henrik Karlsson var med från starten.

– Det har varit lite spretigt med vilken profil folk använder, vissa använder den från 2019 och andra den från 2013. Den här gången ville vi börja från början, med att se vad behovet är och var kärnan finns. Den nya färgpaletten visar på flera olika gröna nyanser och kompletteras med andra färger. Färgerna är både moderna och retro, liksom vårt typsnitt, säger han.

I arbetet med att ta fram en grafisk profil har det hållits workshops med nyckelpersoner inom partiet, de olika distrikten har fått tycka till och säga sitt och även partiledningen. Det har utmynnat i en mängd bra tankar och förslag.

– Jag gillar verkligen det nya typsnittet! Loggans typsnitt och våra nya färger är både moderna och retro. Vi går tillbaka till vår historia och visar på arvet i den gröna rörelsen, men vi är också unika och fortsätter att blicka framåt. Vi har varit steget före sedan Miljöpartiet bildades för 40 år sedan och fortsätter att vara det, säger Katrin Wissing. Henrik Karlsson håller med och tillägger,

– Jag gillar också att den sticker ut från de andra politiska partierna i Sverige. Den är inte lika tung och inte lika korrekt. Den speglar att vi tar frågorna på allra största allvar men att vi kan kommunicera på ett lättsammare sätt.

En profil för alla

Det har inte varit aktuellt att byta logotyp. istället har vi utgått ifrån oss själva och har hittat lösningar i vår egen logotyp. Nu är målet att alla inom Miljöpartiet ska använda samma grafiska uttryck och den kommer finnas tillgänglig i en Google drive-mapp för alla medlemmar.

– Jag hoppas att den binder ihop partiet och att alla medlemmar känner ett ägandeskap. Den ska ge en stabil grund att stå på. Den här grafiska profilen är en verktygslåda. Vi kan alla göra lite olika kampanjer som ser lite olika ut, men med samma identitet, säger Katrin Wissing.

Läs mer

Ladda ned Logotyper och grafisk manual.  

 

Relaterade nyheter

Försvarsberedningens rapport: MP kritisk till delar om klimat och miljö, NATO och internationella insatser

MP satsar på klimat och välfärd

Miljöpartiets EU-valmanifest presenterat

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter