Miljöpartiet kräver gemensam EU-strategi för minskat matsvinn

I dag kämpar 43 miljoner människor i Europa med att få ett mål mat för dagen. Samtidigt slängs 20 procent av all mat som produceras i EU. Miljöpartiet kräver förändring. Vi vill se en gemensam EU-strategi för att minska matsvinnet.

Matsvinnet inom EU kostar oss 143 miljarder euro per år. Det är ett enormt slöseri med resurser. Miljöpartiet vill hellre lägga de pengarna på investeringar i klimatet och för att utjämna sociala orättvisor inom EU.

Minska matsvinnet

Att minska matsvinnet är bra för klimatet, det är bra för Europas fattiga och det är bra för EU:s ekonomi.

Tyvärr står arbetet med att motverka matsvinnet nästan stilla på EU-nivå. Miljöpartiet kommer därför att arbeta för att en EU-gemensam strategi för att minska matsvinnet antas av medlemsländerna.

Fler MP-förslag för minskat matsvinn och klimatsmart mat

Miljöpartiet har tidigare föreslagit en lagstiftning för att motverka matsvinn i Sverige. Vi vill förbjuda stora grossister och andra som hanterar stora mängder livsmedel att slänga ätbar mat, göra det obligatoriskt för kommuner att samla in matavfall och arbeta för att klimatsmart mat ska vara normen i offentlig sektor.