MP anmäler regeringen till EU-domstolen

Beslutet att fortsatt tillåta industriellt fiske av sill och strömming i Östersjön visar tydligt att fiskelobbyns önskemål väger tyngre än ekosystemets överlevnad. Det är ett politiskt misslyckande som strider mot EU:s egna fiskelagar. Därför anmäler vi nu EU:s ministerråd och den svenska regeringen till EU-domstolen, skriver Miljöpartiets Per Bolund, Rebecka Le Moine och Emma Nohrén på Dagens Nyheters debattsida.

EU:s fiskepolitik har kommit till vägs ände. Det storskaliga industrifisket har tillåtits dammsuga havet på fisk och Östersjön är på stadig kurs mot kollaps. Torskbestånden har fiskats upp sedan länge och sillen har minskat med mer än 80 procent på 50 år. Längs stora delar av den svenska kusten har ekosystemet redan tippat och kollapsen är ett faktum. I år efter år har det varnats om överfiske av strömming och sill i Östersjön. Ändå har EU:s ministerråd nu beslutat att 40,368 ton strömming får fiskas under 2024. En kvot som är långt över EU:s egna rekommendationer.

Kvoterna strider mot EU:s fiske- och miljölagstiftning

Därför anmäler nu Miljöpartiet ministerrådet och den svenska regeringen till EU-domstolen för att ha beslutat om fiskekvoter som strider mot EU:s fiske- och miljölagstiftning. EU-domstolen måste ges möjlighet att pröva om beslutet är förenligt med gällande lag.

Att EU:s fiskepolitik har en mängd djupgående problem är ett etablerat faktum i stora delar av forskarvärlden. EU:s fiskepolitik behöver göras om i grunden, kvotmodellen har kallats för ”irrationell dårskap” av upphovsmakarna till modellen. Men i dagsläget är Östersjöns största problem politiker som vägrar att följa lagen. Ministerrådets beslut strider mot ett flertal lagar på EU-nivå som reglerar fiskets miljöeffekter.

Inför totalstopp för svenskt trålfiske

I väntan på att en stämningsansökan av ministerrådet behandlas är den viktigaste åtgärden i närtid att införa ett totalstopp för det svenska industriella trålfisket i hela Östersjön. Det inkluderar ett stopp även för skarpsillsfisket, eftersom det i praktiken inte går att särskilja från sill- och strömmingsfisket. Miljöpartiet kräver därför att regeringen ger glasklara instruktioner till Havs- och vattenmyndigheten om att det industriella fisket inte ska få någon kvottilldelning i fördelningen av de svenska fiskemöjligheterna som blir konsekvensen av ministerrådets beslut för nästa år.

Det är dags att prioritera Östersjöns framtid och följa de lagar som är avgörande för dess överlevnad. Om vi inte agerar, är strömmingsbestånden och därmed Östersjöns ekosystem på väg mot total kollaps.

Läs debattartikeln här.