MP – sĂ„ sĂ€nker vi utslĂ€ppen i transportsektorn

Idag höll Miljöpartiet en presstrÀff med fokus pÄ transportsektorn inför regeringens klimathandlingsplan. En ny sammanstÀllning som MP lÄtit genomföra visar att regeringen ökar utslÀppen i transportsektorn med nÀra 50 procent redan nÀsta Är. I praktiken har regeringen redan skrotat klimatmÄlet för transportsektorn. SprÄkrör MÀrta Stenevi och Daniel Helldén, trafikpolitisk talesperson, krÀver att transportmÄlet ligger kvar och presenterar förslag pÄ hur vi kan fÄ ner utslÀppen med trafikeffektivisering och minskad bilism i storstÀderna.

– Tidöregeringen Ă€r den första pĂ„ 20 Ă„r som aktivt ökar utslĂ€ppen. Idag kan vi presentera nya siffror som visar att regeringens politik ökar utslĂ€ppen inom transportsektorn med nĂ€ra 50 procent, redan nĂ€sta Ă„r. För att hantera detta vill regeringen slopa transportmĂ„let till 2030. TyvĂ€rr tvingas vi Ă„terigen konstatera att utvecklingen gĂ„r Ă„t helt fel hĂ„ll, sĂ€ger sprĂ„krör MĂ€rta Stenevi.

Pressat lÀge för regeringen

Miljöpartiet vĂ€ntar otĂ„ligt pĂ„ att Tidöpartierna ska presentera sin klimathandlingsplan, den som klimat- och miljö Romina Pourmokhtari (L) refererat till i över ett Ă„rs tid nu. LĂ€get Ă€r pressat. Hon Ă€r minister i en regering som för första gĂ„ngen pĂ„ över 20 Ă„r aktivt ökar utslĂ€ppen. PĂ„ journalisternas och oppositionens frĂ„gor om hur regeringen tĂ€nker hantera detta har Pourmokhtari konsekvent hĂ€nvisat till klimathandlingsplanen – den ska tydligen ge alla svar.

Regeringen ska, enligt klimatlagen som stiftades pÄ MP:s initiativ, vart fjÀrde Är lÀmna en klimatpolitisk handlingsplan som visar hur regeringens politik sammantaget bidrar till att nÄ de nationella och internationella klimatmÄlen. Om regeringen bedömer att mÄlen inte kan nÄs, ska handlingsplanen redogöra för vilka ytterligare ÄtgÀrder som regeringen avser att vidta.

Risk att regeringen slopar 2030-mÄlet för transporter

I regeringens egen budget stÄr det svart pÄ vitt att politiken leder till att Sverige missar samtliga nationella och internationella klimatmÄl.

I nationalekonomen Hasslers snabbutredning som utgör underlag till regeringens klimathandlingsplan föreslÄs  en översyn av klimatmÄlen och att mÄlet för sÀnkta utslÀpp med 70 procent frÄn transporter till 2030 slopas. Risken Àr överhÀngande att regeringen nu gÄr vidare med flera skadliga förslag, dÀribland Hasslers rekommendation att slopa transportmÄlet till 2030. Anledningen? Enligt en ny berÀkning frÄn Riksdagens utredningstjÀnst, bestÀlld av MP, ökar regeringens politik utslÀppen i transportsektorn med nÀra 50 procent bara nÀsta Är. Det Àr en dramatisk ökning som kastar Sverige nÀstan tio Är tillbaka i omstÀllningen. Miljöpartiet Àr sÄklart starkt kritiskt till att slopa transportmÄlet.

TransportmÄlet krÀver ÄtgÀrder för ökad transporteffektivitet

Det Àr helt avgörande med ett tydligt mÄl för transportsektorn, men utslÀppsmÄlet kommer inte att nÄs utan ÄtgÀrder för ökad transporteffektivitet.

ÅtgĂ€rder för ökad transporteffektivitet som vi drivit lĂ€nge Ă€r bland annat:

  • Att flytta gods- och persontransporter frĂ„n vĂ€g till jĂ€rnvĂ€g Ă€r avgörande. HĂ€r behövs massiva investeringar i bĂ„de underhĂ„ll av befintlig jĂ€rnvĂ€g och satsningar pĂ„ nya stambanor.
  • Regeringen har istĂ€llet omfördelat frĂ„n jĂ€rnvĂ€g till motorvĂ€gar och stoppat nya stambanor, nĂ„got som gör att vi inte kan underhĂ„lla jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet utan stora trafikstörningar.
  • De senaste Ă„ren har priserna i kollektivtrafiken ökat mer Ă€n brĂ€nslepriserna. För att öka transporteffektiviteten behöver tĂ„g och buss bara ett billigare alternativ Ă€n bilen.
Billigare och bĂ€ttre kollektivtrafik – inför Sverigekortet
  • Miljöpartiet vill införa Sverigekortet — ett nationellt kort som ger möjlighet till resor med lokal och regional kollektivtrafik i hela landet för 499 kronor per mĂ„nad för vuxna och 250 kronor per mĂ„nad för ungdomar, studenter och pensionĂ€rer.
Bryt bilberoendet – nytt förslag om minskad bilism i storstĂ€der

Vi ser Àven att det Àr helt avgörande att minska transporterna i vÄra större stÀder. DÀrför presenterar vi nu ett nytt förslag om ett mÄl för minskade transporter i stÀder.

  • Inför ett mĂ„l för att minska bilberoendet – ett mĂ„l för minskad storstadsbilism – för vĂ„ra större stĂ€der. HĂ€r ser vi hur MP-styrda kommuner gĂ„r före. En ny undersökning frĂ„n Sifo visar att en majoritet av svenskarna tycker att det Ă€r viktigt att politiker gör nĂ„got Ă„t bilberoendet. Mindre bilism ger mer utrymme för levande stĂ€der med grönska, gĂ„gator och uteserveringar. Minskat bilberoende i storstĂ€derna Ă€r ocksĂ„ nödvĂ€ndigt för att ge boende i landsbygder, som saknar alternativ till bilen, utrymme att fortsatt köra bil.
  • MP vill införa ett nationellt mĂ„l för minskat bilberoende i storstĂ€der. HĂ€r ser vi hur MP-styrda kommuner redan gĂ„r före. HĂ€r ser vi hur MP-styrda kommuner redan gĂ„r före, med Stockholm stad som har som mĂ„lsĂ€ttning att fram till Ă„r 2030 minska biltrafiken med 30 procent (jfm 2017), och Göteborg dĂ€r biltrafiken ska minska med 25 procent till 2030 (jfm 2020).
  • Ett mĂ„l om minskat bilberoende Ă€r i sig ett verktyg som kan anvĂ€ndas nĂ€r kommunerna planerar, men det behöver kompletteras med ett paket av Ă„tgĂ€rder. Ett viktigt verktyg Ă€r Stadsmiljöavtalen – ett stöd till kommunala och regionala satsningar pĂ„ kollektivtrafik och cykelinfrastruktur som regeringen nu valt att avveckla. Var fjĂ€rde kommun har tecknat stadsmiljöavtal med Trafikverket, men nu Ă€r det alltsĂ„ slut med det. Ett mycket tydligt exempel pĂ„ hur regeringen försvĂ„rar för kommuner som vill bryta bilberoendet!
Inför regeringens klimathandlingsplan

– Klimatet Ă€r vĂ„r tids ödesfrĂ„ga. Sverige behöver ett starkt klimatpolitiskt ledarskap och en handlingsplan som nĂ„r 2030-mĂ„len, Parisavtalet och sĂ€nker utslĂ€ppen nu. Vi har tidigare sagt att vi kommer att göra det som Ă€r bĂ€st för att fĂ„ tillbaka Sveriges havererade klimatpolitik pĂ„ banan, sĂ€ger Daniel HelldĂ©n, trafikpolitisk talesperson (MP).

Nu Ă„terstĂ„r för regeringen att presentera en handlingsplan som enligt klimatminister Pourmokhtari innehĂ„ller “alla svar”. Risken Ă€r tyvĂ€rr överhĂ€ngande att det blir som statsministerns före detta statssekreterare PM Nilsson sa nĂ€r den klimatpolitiska handlingsplanen kom pĂ„ tal: Jag tror att alla kommer att bli mycket besvikna. Och jag tror inte att det finns nĂ„gon plan. Man Ă€r just nu, tror jag, oroliga internt för att man inte riktigt vet vad man ska göra.

Om inte den kommande klimathandlingsplanen visar pÄ utslÀppsminskningar öppnar partiet för att stödja en misstroendeförklaring mot klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Jag hoppas att hela den samlade oppositionen kan stĂ€lla sig bakom den, sĂ€ger sprĂ„krör MĂ€rta Stenevi, men kallar samtidigt utspelet för en markering.

Relaterade nyheter

MP kritiserar beslutet att stoppa nattĂ„gen till Berlin: ”Regeringens idioti”

Miljöpartiet: EU mÄste sluta jÀvlas med vegokorven

Miljöpartiet KU-anmÀler Dousa och Forssell efter Somalia-avtal

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter