Miljöpartiet möter den tuffa ekonomiska situationen som rÄder med en stor satsning pÄ reducerade priser i kollektivtrafiken. Det ska bli mycket billigare för alla att resa hÄllbart. Vi vill införa ett Sverigekort som gÀller i hela landets kollektivtrafik. Medan regeringen subventionerar bilÄkandet vill vi att det ska vara prisvÀrt och enkelt att resa hÄllbart i vÄrt land.
â De skenande priserna slĂ„r hĂ„rt mot barnfamiljer, pensionĂ€rer och hushĂ„ll med smĂ„ marginaler. DĂ€rför satsar vi nu pĂ„ ett Sverigekort för hela Sveriges kollektivtrafik. Vi vill sĂ€nka priserna och underlĂ€tta för alla som reser med kollektivtrafiken. Det ska vara billigt och enkelt att resa klimatsmart i hela Sverige, sĂ€ger MĂ€rta Stenevi, sprĂ„krör, MP.
HushÄllen kÀmpar med ekonomin
Just nu gĂ„r vi igenom en tuff period med stigande priser pĂ„ mĂ„nga basala varor och tjĂ€nster som vi behöver i vĂ„r vardag. Inflationen drabbar alla hushĂ„ll, men vĂ€rst slĂ„r prisökningarna mot ekonomiskt utsatta. Förutom höga elrĂ€kningar och dyra matkassar sĂ„ har det blivit dyrt att kollektivt pendla till jobbet och ta sig till fritidsaktiviteter. Enligt SCB har kostnaden för enkel- och mĂ„nadsbiljetter ökat med 139 procent. Ăkningen Ă€r dubbelt sĂ„ stor som kostnaden för bensin under samma period.
Billigare kollektivresor i hela landet
För att stötta alla med smÄ marginaler vill Miljöpartiet införa ett billigt kollektivtrafikkort, ett Sverigekort, som gÀller i hela landet med fritt över alla lÀnsgrÀnser. Priset för Sverigekortet 499 kr/mÄnad för vuxna och 250 för ungdomar/studenter/pensionÀrer. Vi vill att staten ska stÄ för satsningen. Det skulle innebÀra en kraftig kostnadsminskning för alla som reser kollektivt i vÄrt land.
Regeringen visar noll intresse
Vid sidan av den tuffa ekonomiska situationen ser Miljöpartiet Ă€ven kollektivtrafiken som en mycket viktig del i klimatomstĂ€llningen. Regeringen har dĂ€remot visat noll intresse för kollektivtrafiken – infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har i en DN-artikel konstaterat att det inte kommer bli nĂ„gra subventioner för kollektivtrafiken, trots att biljettpriserna har skenat de senaste Ă„ren. Enligt honom ska inte trafikslag stĂ€llas mot varandra, som om klimatförĂ€ndringarna inte fanns. Som om kollektivtrafiken inte spelade en viktig roll för minskade utslĂ€pp. IstĂ€llet har regeringen slopat det nya reseavdraget, flyttat pengar frĂ„n jĂ€rnvĂ€gsunderhĂ„ll till vĂ€gunderhĂ„ll och stoppat planerade jĂ€rnvĂ€gssatsningar.
â Att Ă„ka kollektivt Ă€r inte bara hĂ€rligt och hĂ„llbart, det Ă€r ocksĂ„ helt nödvĂ€ndigt för vĂ€ldigt mĂ„nga. NĂ€r priserna slĂ„r hĂ„rt mot de som har minst sĂ„ mĂ„ste vi se till att alla har rĂ„d att resa kollektivt, sĂ€ger MĂ€rta Stenevi.
LÀs intervjun med MÀrta Stenevi i TT hÀr.