Nattågen ska räddas

Fler ska kunna resa klimatsmart i Sverige. Då behöver vi tåg som också går på natten. Därför gör regeringen en särskild satsning på nattågen.

Att Sverige har nattåg som går är viktigt om fler ska kunna resa klimatsmart och för ett Sverige som håller ihop. Därför gör regeringen en särskild satsning som innebär att vi säkrar nattågen på lång sikt. I satsningen ska en operatör få i uppdrag att bedriva nattågstrafik under en viss tidsperiod, för att skapa förutsättningar att investera och rusta tågen.

Nattågen viktiga om vi ska nå klimatmål

Nattågen är inte bara viktiga för miljön och klimatet. De har också en stor betydelse för jobb och besöksnäring, inte minst i norra Sverige.

Transporterna står idag för en tredjedel av Sveriges utsläpp. Målet är att de här utsläppen ska minska med 70 procent till 2030. Därför levererar regeringen en klimatoffensiv. I den ingår att fler ska kunna välja tåget framför flyget, både dag och natt.

Vi vill att fler resenärer och mer gods ska gå på räls. Därför satsar regeringen stort på järnvägunderhåll. Anslaget till järnvägsunderhållet har ökats med över en miljard kronor per år jämfört med när den borgerliga regeringen styrde.

Regeringen kommer att återkomma med detaljer kring satsningen under året.