Nytt krispaket till företagen med anledning av Coronaviruset

Många företag har det svårt nu. Inte minst de små och medelstora. Regeringen presenterar fler åtgärder som gör det lättare för företag att låna pengar för att klara sin verksamhet.

Underlätta för små och medelstora företag

– Miljöpartiet arbetar intensivt för att hitta lösningar för de som drabbas ekonomiskt av coronavirusets stora påverkan på ekonomin. Det här är en viktig lösning för de små- och medelstora företag som ger jobb åt många människor men som har svårt att få lån i detta svåra läge, säger Per Bolund, språkrör (MP).

Mer pengar till Almi

Almi är ett företag som ägs av staten och som erbjuder lån och hjälp med affärsutveckling till företag. Nu får de 2,9 miljarder kronor extra så att de kan låna ut pengar till de som drabbas negativt till följd av Coronavirusets spridning.

Precis som före krisen är det små och medelstora företag i Sverige som kan söka pengar från Almi. Bedömningen baseras på företagets möjligheter och det viktigaste är att det finns möjlighet till en framtida lönsamhet och utveckling.

Exportföretagen viktiga för människors jobb

I Sverige är väldigt många jobb beroende av vår utrikeshandel med varor och tjänster. Den måste kunna fortsätta. Vi ska stödja de exportberoende företag som drabbas så att vi kan rädda många människors jobb.

Stöd till företag som är beroende av export

Statliga Svensk Exportkredits låneram utökas, från 125 miljarder till 200 miljarder, för lån till exportföretagen. Exportkreditnämndens tak för kreditgarantier utökas från 450 miljarder till 500 miljarder kronor.

Med utökade kreditgarantier och minskad självrisk hos bankerna får företagen nya möjligheter att låna. En ny garanti för snabbare och säkrare betalning till svenska exportföretag införs också. Det gäller små- och medelstora exportföretag, större exportföretag samt deras underleverantörer.