Regeringen jättesatsar på tåg och järnväg

Sverige behöver pålitliga tåg som går i tid och nya stambanor. Regeringen föreslår idag att satsningarna på transportinfrastruktur ska öka med 100 miljarder kronor, jämfört med den plan som gäller nu.

Sverige behöver nya stambanor. Frågan är bara om de ska byggas för snabba eller långsamma tåg. Regeringens mål är att nya stambanor för höghastighetståg ska byggas så att Stockholm, Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman.

Idag (6 oktober 2016) presenterades regeringens prioriteringar för transportinfrastrukturen för 2018-2029. Satsningarna föreslås uppgå till 622,5 miljarder kronor, vilket är mer än 100 miljarder mer än planen som gäller nu. Det beskedet betyder ett mål om nya stambanor för höghastighetståg.

Tåget ska på riktigt kunna konkurrera med flyget. Då behöver tågen vara pålitliga och gå i tid. Regeringen vill minska förseningarna och störningarna i tågtrafiken genom ökade satsningar på järnvägsunderhåll. Regeringen har redan nu ökat järnvägsunderhåll med 1,34 miljarder per år. Nu växlas arbetet upp och anslaget till drift- och underhåll av järnvägen ökar med totalt hela 47 procent. Så ställer vi om Sverige!