Regeringen rear ut framtiden

I helgen meddelade regeringen och Sverigedemokraterna att de avser att sänka reduktionsplikten, den andel bensin och diesel som i dag ersätts av biodrivmedel, till 6 procent. Man säger sig göra detta för barnfamiljernas skull – i själva verket sviker man familjerna och rear ut barnens framtid, skriver Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi och Per Bolund på Expressens debattsida.

Inflationen, stigande räntor och ökande matpriser har gjort att vi i Sverige nu har föräldrar som inte har råd att sätta näringsrik mat på bordet till sina barn, och som lånar till grundläggande kostnader som mat och hyra – varje månad. Barnfamiljerna behöver stöd. Men de behöver riktiga stöd, med faktiska inkomstförstärkningar, inte tomma ord.

Till skillnad från regeringens politik har Miljöpartiet förslag som faktiskt hjälper de familjer som drabbats hårt av de höga kostnaderna, utan att offra klimatet. Vår politik skulle ge barnfamiljer betydligt mer i plånboken än den sänkta reduktionsplikten.

Miljöpartiets förslag gör skillnad

Våra förslag når alla familjer, inte bara de som har råd med bil. De ger extra mycket till den som behöver bilen där de bor, men också stöd till de som behöver kollektivtrafiken för att ta sig till jobbet. Med våra förslag skulle en familj i Västerbotten med två vuxna och tre barn spara mer än 1200 kronor i månaden, och 3780 kronor i månaden om de behöver månadskort i kollektivtrafiken.

Vi vill se:

• slopad matmoms på basvaror
  • en skattereduktion på 4000 kronor per år för den som bor i glesbygd
  • en höjning av barnbidraget med 110 kronor per barn
  • ett Sverigekort för all regional kollektivtrafik i Sverige för 499 kronor i månaden

Det är lätt att se att regeringens förslag inte har ett dugg med omsorg om barnfamiljerna att göra. Ett förslag som ökar Sveriges utsläpp dramatiskt, men bara ger ett par hundralappar i plånboken (till de som har bil), är inte seriöst. I stället är det ytterligare ett led i högerpopulisternas kulturkrig, när de gör Sverige till ett åtlöje i den internationella klimatpolitiken, och rear ut våra barns framtid.

Läs hela debattartikeln här.