Idag överlämnas Miljömålsberedningens betänkande om Sveriges klimatmål till klimatminister Romina Pourmokhtari. Miljöpartiet är kritiskt – inte till målen i sig, utan till att regeringen under hela processen undvikit den avgörande frågan: hur målen faktiskt ska nås.
– I stället för att förhandla om faktiska åtgärder för att klara klimatmålen var beredningens uppdrag att förhandla om det svenska klimatmålet. Ett cyniskt slöseri med tid när Sverige samtidigt bedöms missa samtliga klimatmål och behovet av en effektiv klimatpolitik är akut, säger Katarina Luhr, klimatpolitisk talesperson för Miljöpartiet och ledamot i Miljömålsberedningen.
Målen finns kvar – men utan åtgärder
Miljömålsberedningen föreslår att det svenska klimatmålet för 2030 i stort sett ska ligga fast, med endast mindre justeringar. Det betyder att utsläppen från bland annat transporter och jordbruk ska minska med 60 procent till 2030 jämfört med 2005 – en marginell skärpning av dagens mål.
– Att målen blir kvar är bra, men det är oärlig kommunikation gentemot svenska folket när regeringen samtidigt bedriver en politik som ökar utsläppen. Det som är viktigt nu är åtgärder – och där ser vi ingenting från Tidöregeringen, säger Katarina Luhr.
Miljöpartiet är också kritiskt till att flera av Tidöpartierna inte ens tycker att klimatmålen behöver nås. Parallellt med förhandlingarna i beredningen har Kristdemokraterna kommunicerat att de vill riva upp de nationella målen helt, och tre av fyra Tidöpartier svarade nyligen att de inte anser det viktigt att nå målet.
Otydligt om transportmålet
Särskild kritik riktas mot hur beredningen hanterat transportmålet – som är avgörande för att klara Sveriges utsläppsmål.
– Skrivningarna om transportmålet är otydliga och luddiga – motsatsen till den tydliga signal som behövs för att styra mot snabba utsläppsminskningar. Det är djupt oseriöst att skapa osäkerhet kring ett mål som bara ligger några år bort, säger Luhr.
Transportsektorn är en av Sveriges största utsläppskällor. Om omställningen bromsar in riskerar ansvaret att i stället läggas på jordbruket – vilket skulle slå hårt mot svenska bönder och vår självförsörjningsförmåga.
Miljöpartiet reserverar sig – vill se skärpta mål och verkliga åtgärder
Miljöpartiet har reserverat sig mot delar av förslaget och drivit på för att både mål och åtgärder ska skärpas, inte försvagas. Vi vill bland annat komplettera klimatmålet med en koldioxidbudget, täppa till kryphål i lagstiftningen och införa ett mål för transporteffektivitet.
– Vi har lagt fram konkreta förslag för att Sverige faktiskt ska nå sina klimatmål. Regeringen har lagt 57 miljarder kronor på att göra fossila bränslen billigare, samtidigt som transportutsläppen ökar. Det är helt fel riktning, säger Luhr.
Begränsningar för osäkra klimatprojekt
Miljöpartiet har också drivit på för att begränsa möjligheten att använda så kallade kompletterande åtgärder – där länder kan ”köpa sig fria” genom att finansiera klimatprojekt i andra länder.
– Vi har lyckats få in en begränsning av hur stor andel av de kompletterande åtgärderna som får utgöras av sådana projekt. Det är bra, men vi hade hellre sett att de togs bort helt. Klimatnyttan är för osäker, säger Luhr.
”Klimatomställningen är bra för Sverige”
Miljöpartiet understryker att klimatarbetet inte handlar om uppoffringar – utan om att stärka Sveriges konkurrenskraft, trygghet och ekonomi.
– Klimatomställningen är bra för Sverige. Den stärker vår industri, minskar hushållens sårbarhet och skyddar människor från oacceptabla risker. Att kasta bort den möjligheten, som Tidöregeringen nu gör, är ett svek, säger Katarina Luhr.
Miljöpartiet utvecklar kritiken mot regeringen i en debattartikel i Expressen idag, samt lyfter egna förslag som faktiskt skulle göra att Sverige når målen:
- Ett svenskt handelssystem för utsläppsrätter, där intäkterna går tillbaka till hushållen som grön återbäring.
- En nationell elbilsoffensiv, med inkomstprövat leasingstöd och elbilsbonus för att påskynda elektrifieringen i hela landet.
- Ett Sverigekort i kollektivtrafiken, som ger resor i hela landet för 499 kronor i månaden.
- En storsatsning på Klimatklivet, för att snabbt minska utsläppen inom jordbruk och transport.
Miljöpartiet är idag det enda parti med en politik som enligt Finansdepartementets beräkningar klarar Sveriges klimatmål. För att nå målen krävs verkliga åtgärder – något som ännu inte synts till i Tidöregeringens Sverige.
Läs hela artikeln här: Debattartikel i Expressen – ”För att nå klimatmålen behövs åtgärder vi ännu inte sett röken av i Tidöregeringens Sverige”