Så röstar du grönt från utlandet

Höstens val blir ett klimatval. Varje röst för en offensiv klimatsmart politik som tar globalt ansvar är lika viktig. Du som bor eller befinner dig i utlandet, det är viktigt att du röstar! Klimatet kan inte vänta.

Höstens val – ett klimatval

Den här sommaren har världen upplevt en global värmebölja som vi inte har sett tidigare. Höstens val blir ett klimatval. Varje röst för en offensiv klimatsmart politik som tar globalt ansvar är lika viktig. Sverige har det mest ambitiösa klimatmålet i världen. Senast år 2045 ska vi inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser. Du som bor eller befinner dig i utlandet, det är viktigt att du röstar!  Sverige behöver en grön regering. Klimatet kan inte vänta.

Registrera dig till röstlängden

För att rösta måste du vara registrerad i röstlängden. Du registrerar dig till röstlängden hos Valmyndigheten.

Rösta på svenska ambassader och konsulat

Du kan förtidsrösta på svenska ambassader och konsulat med början 24 dagar före valdagen. Röstmottagningen sker under en begränsad tidsperiod och ambassadernas öppettider kan variera. Röstmottagningen avslutas på olika tidpunkter i olika länder beroende på att rösterna måste hinna transporteras till Sverige innan valdagen. Du kan alltså inte rösta på valdagen i utlandet.

På Valmyndighetens webbplats hittar du din ambassad och konsulat.

Brevrösta från utlandet

Valmyndigheten har på sin hemsida sammanställt all information som du behöver för rösta från utlandet. Kom ihåg att rösta innan den 9 september.

Beställ Miljöpartiets valsedlar

Vi på Miljöpartiet skickar gärna våra riksvalsedlar till dig som bor utomlands. Mejla oss på info@mp.se och uppge din adress så postar vi valsedlarna till dig.