Sätt stopp för djurplågeriet i kycklingfabrikerna

Sätt stopp för djurplågeriet!

I veckan visade SVT:s Uppdrag granskning fruktansvärda bilder på lidande kycklingar. Klämda vingar och huvuden, frätskador till följd av smutsiga miljöer och kycklingar som växer så snabbt att de på grund av bensmärtor inte orkar bära sin egen vikt. Det extrema lidandet handlar inte om enstaka djurskyddsbrister, det är ett systemfel där djuren får betala ett fruktansvärt pris. Miljöpartiets djurpolitiska talesperson Rebecka Le Moine och Daniel Helldén, språkrörskandidat, kräver i ETC en bättre djurhållning via lagstiftning, och tills dess, en total bojkott av turbokycklingar.

Läs artikeln här.

Djurskyddsbristerna gäller samtliga fabriker

En kartläggning gjord av Djurens Rätt, baserad på kontrollrapporter från Livsmedelsverket och länsstyrelserna, visar att djurskyddsbristerna gäller samtliga kycklingfabriker i Sverige. Lidandet har dessutom blivit värre, kartläggningen visar på fler brister 2023 än 2021. Trots detta hävdar Kronfågel att de “konstant arbetar för att bli bättre” samt att de enligt egna kvalitetsmätningar förbättrar sig ständigt.

Turbokycklingar är oetiskt

Under de senaste tjugo åren har de så kallade “turbokycklingarna” kommit att dominera, och utgör nu 99 procent av alla kycklingar i Sverige. Det är kycklingar som är framavlade för att växa så onaturligt snabbt, att de lever med konstant växtvärk. När de nått en ålder av en månad, har deras vikt ökat upp till 50 gånger den ursprungliga vikten. Uppfödningen av turbokycklingar är problematisk och djupt oetisk i alla led.

Uppdrag granskning i sin tur har avslöjat ett ofattbart lidande i de avelsanläggningar där föräldradjuren till de så kallade turbokycklingarna hålls. Deras liv består av lidande. De är avlade att växa så onaturligt snabbt, att hela deras liv präglas av en enorm växtvärk. Föräldrarna till dessa djur lever i konstant hunger, vilket leder till kannibalism.

Systematiskt djurplågeri

De lever trångt, upp till tiotusental. 25 kycklingar får trängas på en kvadratmeter. Och granskningar visar att ingen förbättring sker, trots löften. I dödstransporten på väg till döden, transporteras de så trångt att de kläms till döds. Och det sker inte i enskilda undantag. Omkring 200 000 kycklingar dör varje år under transport till slakterierna.

Väl på slakterierna fungerar inte bedövningen tillräckligt bra. Många kycklingar skållas levande.

Vi i Miljöpartiet kämpar för förändring. Vi vill:
  • ·         Ge kycklingarna mer plats
  • ·         Fasa ut turbokycklingar
  • ·         Fasa ut elbadsbedövning och främja förbättring av andra bedövningsmetoder
  • ·         Öka möjligheten för kycklingar att vistas utomhus

Uppdrag granskning visar att allt handlar dom att pressa djuren så långt det är tekniskt och biologiskt möjligt för att vi ska få ett billigt kött på tallriken. Frågan vi måste ställa oss är: är det värt det? Ja, om man frågar turbokycklingindustrin är det just det. Enda sättet att sätta stopp för lidandet är antingen via lagstiftning, eller sjunkande efterfrågan. Eftersom regeringen knappast kommer lyfta ett finger för djurens skull, uppmanar vi alla att bojkotta turbokycklingarna, tills verkliga förändringar går att se.