Stärk skyddet för skog och hotade arter

Internationella dagen för biologisk mångfald: Miljöpartiet föreslår flera nya åtgärder för att bevara värdefull natur och ställa om till ett mer hållbart skogsbruk.

Miljöpartiet vill växla upp det skogspolitiska arbetet med syfte att nå miljömål och internationella åtaganden. Myndigheternas uppföljning av miljömålen och i vetenskapliga studier av tillståndet för den biologiska mångfalden i skogslandskapet visar att målen inte nås med dagens regelverk och metoder för nyttjande av skogen.

– Att bevara värdefulla skogar är oerhört viktigt för biologisk mångfald och en förutsättning för att bibehålla robusta ekosystem och ekosystemtjänster, säger Jenny Lundström (MP), partistyrelseledamot med ansvar för utveckling av skogspolitiken.

Nyckelbiotoper har för Miljöpartiet länge varit en prioriterad fråga. Därför syftar flera av förslagen till bevarande av nyckelbiotoper och att en ny nyckelbiotopsinventering ska genomföras.

– Nyckelbiotoper är små skogsområden med mycket höga naturvärden och har en viktig roll för att bevara skogens hotade växter och djur. De är också viktiga att bevara för att klara miljömålet om levande skogar, säger Jenny Lundström (MP).

Flera av de nya förslagen från Miljöpartiet syftar till att främja hyggesfritt skogsbruk. Miljöpartiet vill att den idag lilla andel av den produktiva skogsmarken som sköts med hyggesfria skogsbruksmetoder ska öka. Stina Bergström (MP), riksdagsledamot och miljöpolitisk talesperson, anser att det hyggesfria skogsbruket har många fördelar.

– Med hyggesfria skogsbruksmetoder kan vi bruka skogen samtidigt som det finns kvar både för djur, växter och friluftsliv. Det är viktigt att understödja det växande intresse som finns hos många skogsägare. Vi vill se mer satsningar på information och rådgivning och föreslår också ett omställningsstöd till hyggesfritt skogsbruk, säger Stina Bergström (MP).

Miljöpartiet föreslår även att det statliga skogsinnehavet i ökad utsträckning ska vara inriktat på hyggesfritt skogsbruk. Miljöpartiets skogspolitiska program presenteras i sin helhet på ett seminarium under Miljöpartiets kongress som pågår i Linköping 26-28 maj.