Trafikverkets besked att från den 13 april 2026 halvera nattågstrafiken mellan Norrbotten och Stockholm är ett hårt slag mot hela regionens utveckling. Miljöpartiet accepterar inte att klimatsmart resande, jobb och människors rätt att resa i hela landet offras.
Ett beslut som slår mot hela Norrbotten
Trafikverket har med kort varsel beslutat att minska nattågstrafiken mellan Stockholm och Narvik från två avgångar till en per dygn. Ett av tågen ska i stället vända i Umeå. Det innebär sämre tillgänglighet för Norrbotten och norra Sverige – för boende, besökare och näringsliv.
Nattågen är avgörande för:
- besöksnäringen
- arbetsmarknaden
- människors möjlighet att resa klimatsmart även i norra Sverige
Att dra ner trafiken riskerar att bromsa utvecklingen i en region som redan är beroende av fungerande järnvägsförbindelser.
– Det är skandalöst dåligt att inte upprätthålla en tillgänglighet inom landet, säger MP:s trafikpolitiske talesperson Linus Lakso till SVT Nyheter Norrbotten.
Regeringen tog inte ansvar för finansieringen
Enligt Trafikverket beror beslutet på bristande finansiering. Myndigheten hade begärt mer pengar till trafikavtalen som finansierar nattågstrafiken, men regeringen sköt inte till de medel som krävdes.
– Man hade begärt mer pengar till trafikavtalen som är det som finansierar trafiken, men regeringen sköt inte till mer pengar, säger Linus Lakso.
Miljöpartiet menar att regeringen i stället borde ge SJ ett tydligt samhällsuppdrag att säkerställa nattågstrafiken på sträckan.
Människor och besöksnäring får stå tillbaka
Trafikverket har också hänvisat till att man behöver skapa plats för godstrafik, bland annat malmtåg, på Malmbanan. Det är en falsk motsättning, menar Miljöpartiet. Godset måste fram, men lösningen kan inte vara att ställa in persontrafik. Då måste man prioritera underhåll och kapacitetsförstärkningar, till exempel genom dubbelspår.
När järnvägsunderhåll och kapacitetsförstärkningar gång på gång prioriteras bort får resenärerna flytta på sig. Industrins transporter ställs mot människors behov av att kunna resa till jobb, familj och fritid – något Miljöpartiet inte accepterar.
Infrastruktur handlar om att hålla ihop landet
Ett land som inte kan erbjuda en sammanhållen och välfungerande kollektivtrafik i hela landet riskerar att slitas isär. Infrastruktur handlar inte bara om industrins behov, utan om människors vardag, jämlikhet och frihet att röra sig klimatsmart.
När kollektivtrafiken försämras ökar också ojämlikheten.
Trafikverkets misslyckade upphandlingar duger inte
Trafikverket har dessutom misslyckats med upphandling av både tåg och trafik. Fungerande nattåg finns i hela världen – Sverige ska inte vara ett undantag.
Miljöpartiet kräver att:
- nattågstrafiken fortsätter med två turer per dygn i vardera riktning mellan Stockholm och Narvik
- underhåll och kapacitetsförstärkningar, särskilt av Malmbanan, prioriteras
- upphandling av nya tåg och vagnar genomförs omgående
Tycker du också att detta är oacceptabelt?
Håller du med om att det är fel att prioritera ner nattågen till Norrbotten och Narvik?
Skriv under vårt upprop: TÅGUPPROR! Stoppa halveringen av nattågen! | Agera nu!
Ett hållbart Sverige kräver fungerande järnväg i hela landet.