Sverige i ledarroll när länderna enades för klimatet

Klimatavtalet är äntligen i hamn! Efter tuffa förhandlingar har världen enats om ett nytt globalt och rättsligt bindande klimatavtal. Miljöpartiet är glada över att avtalet är på plats, och kommer fortsätta arbeta hårt för att hålla jordens temperaturökning så långt under två grader som möjligt.

Sverige och Åsa Romson har varit en viktig aktör för att driva på i klimatförhandlingarna. Romson har både medlat mellan världens länder om klimatanpassning och förhandlade i frågor om finansiering, teknikutveckling och kapacitetsuppbyggnad för EU:s räkning. Att det nu finns ett globalt klimatavtal där alla länder för första gången är med och bidrar är en framgång både för Sverige och EU.

Avtalet är en bra början, men det kommer krävas mer. Klimatavtalet i sig kommer inte räcka för att sänka utsläppen och hålla jordens temperaturökning så långt under två grader som möjligt.

Miljöpartiet kommer fortsätta driva på klimatarbetet. Redan innan klimattoppmötet utmanade den svenska regeringen världen slå sig fri från beroendet av fossila bränslen. Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Sammanlagt har hundratals företag, kommuner och regioner hakat på utmaningen. Nu behöver vi konkretisera och växla upp det arbetet.

Det nya klimatavtalet är alltså inte en målgång – utan startsignalen i ett klimatrace vi alla måste vinna!