”Gripandet av de två partiledarna för HDP i Turkiet är mycket oroande”

Det skriver Gustav Fridolin och Pernilla Stålhammar.

Det som sker i Turkiet är mycket oroande. Inatt arresterade turkisk polis 11 parlamentariker från landets tredje största parti HDP. Bland de arresterade finns partiledarna Selahattin Demirtas och Figen Yüksekdag. Det här är det senaste i raden av odemokratiska åtgärder mot HDP. Vi förväntar oss därför att dessa företrädare släpps.

Den turkiska statens undergrävande av demokratin och de mänskliga rättigheterna har tagit sig många uttryck inte minst efter kuppförsöket i somras. Bland annat med fängslande av parlamentariker, journalister och representanter för civilsamhället. Yttrandefriheten fortsätter att undergrävas.

Vi uppmanar Turkiet att respektera demokratiska värden och de universella mänskliga rättigheterna, att dialogen mellan opposition och regering återupptas och att man strävar efter att fredsprocessen mellan Turkiet och PKK tas upp igen.Gustav Fridolin, språkrör och utbildningsminister

Pernilla Stålhammar, utrikespolitisk talesperson