Uttalande från språkrören

Vi har nåtts av det tragiska beskedet att Marie Kide idag har avlidit efter att ha fallit offer för terrorattentatet på Drottninggatan i Stockholm den 7 april.

Marie Kide var lärare i Trollhättan och Miljöpartiet de grönas ledamot i utbildningsnämnden i Trollhättans kommun.

Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin och Gustav Fridolin skickar sina tankar till Maries familj, anhöriga, kollegor och elever och hoppas att familjen visas respekt för sin uttryckta önskan om att få sörja i fred.

”Jag träffade Marie senast när jag besökte hennes skola i Trollhättan. Det var så tydligt att hon var en lärare som fick och gav eleverna respekt, trodde på dem och gav dem kraft att tro på sig själva. Nu har hon ryckts ifrån sina elever, nära och partikamraterna lokalt i Trollhättan. Våra tankar är med dem idag. Det är människor som Marie som på riktigt bygger Sverige. Hon är saknad.” – Gustav Fridolin

”Våra tankar är med familjen, anhöriga och Maries kollegor och elever som nu mist en stark positiv kraft i skolan. Hon lämnar ett stort tomrum efter sig.” – Isabella Lövin