Miljöpartiet vill ha en ny lag om solenergi

Debattartikel om solenergi införd i Barometern 140826

Solenergi är det energislag som växer snabbast i världen. Poten­tialen är stor och tekniken blir allt billigare och effektivare. Det är i dag fullt möjligt att göra sin egen el genom att till exempel sätta upp solceller på taket på ditt hus. Sverige saknar i dag en politik för detta. Alliansen har haft åtta år på sig att skapa möjligheter för egen el utan resultat.

Medan det i Tyskland finns miljontals människor som äger sin egen el är det i Sverige bara några tusen än så länge. Vi vill ge svenska folket möjligheten att med solceller på taket bidra till klimatarbetet, tjäna en slant och minska sitt beroende av energibolagen. Intresse finns; enligt en ny mätning från SIFO är åtta av tio husägare villiga att sätta upp solceller på taket. Nu är det dags för en politik som tar tillvara möjligheten. För att underlätta för hushållen att producera egen el krävs det att de får sälja den vidare ut på el-nätet vid överskott och ta tillbaka lika mycket vid ett annat tillfälle utan att betala skatt och moms. Detta kallas för netto­debitering. Vissa elbolag föregår med gott exempel och ger bra ersättning för överskottselen.
Det är dags för en nationell lagstiftning som ger alla möjlighet att få kvitta sitt elöverskott ut på nätet. Sex andra länder i EU har redan infört denna möjlighet. Alliansen har sagt nej. Alliansens solinves­teringsstöd har inte räckt till. Pengarna som finns för år 2016 är nästan slut. Det är glädjande att så många vill sätta upp solceller, men när pengarna inte räcker och det är långa köer för att få besked så måste en regering som gillar sol­energi sätta till mer pengar.
Vi vill ge 100 miljoner kronor mer per år, utöver dagens cirka 50 miljoner kronor. Det är dags att välkomna möjligheten med solenergi och frigöra det stora intresse som finns hos svenska folket. Vi tycker att det miljövänliga valet ska löna sig. Det är dags för en grön politik som gör det lätt för alla som vill satsa på egen el