Äldre

Lyssna

Kalmar kommun ska vara en bra kommun att åldras i. Äldreomsorgen står inför stora utmaningar. Personal som mår dåligt av stress, brukare som inte hinner få en promenad och brist på händer i äldreomsorgen. Vi ser hur ensamhet och psykisk ohälsa bland äldre är ett växande problem. Miljöpartiet tror att Kalmar kan bättre. Vi kommer alltid sätta människa och miljö först.

Under mandatperioden har vi drivit på för fler husdjur på våra äldreboenden för att öka livskvaliteten hos de som bor där. Vi har också lagt förslag om ett nytt system i hemtjänsten som både sparar pengar och ökar kvaliteten som nu är infört. Nu vill vi gå vidare. Vi har förslag för att höja livskvaliteten för de som är nära pensionsåldern, motverka ensamheten många äldre lever i och stärka den äldrevård som ofta är underbemannad.

Vi vill:

• Genomföra ett pilotprojekt kring generationsboende med studentbostäder i anslutning till äldreboende.

• Höja kvaliteten på äldrevården, bland annat med hjälp av digitalisering och fler händer.

• Öka möjligheterna för profilerade äldreboenden, till exempel med husdjur, odling, utevistelse eller närhet till förskolor.

• Pröva att införa möjligheten till nedtrappning i slutet av yrkeslivet för att hålla hela vägen, exempelvis enligt modellen 80% arbetstid med 90% lön och 100% pension.

• Motverka psykisk ohälsa bland äldre genom att tillsammans med vården fortbilda personal för att upptäcka och åtgärda.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du hela vårt valmanifest.