Äldreomsorg och äldrepolitik

Äldre

Kalmar kommun ska vara en bra kommun att åldras i. Äldreomsorgen har stora utmaningar, något som blivit ännu tydligare under pandemin. Det är svårt att rekrytera och behålla personal samtidigt som behoven ökar med en allt äldre befolkning. Samtidigt ser vi hur ensamhet och psykisk ohälsa bland våra äldre är ett växande problem och tillgången till sjukvård både i hemmet och på äldreboenden behöver förbättras.

Nyligen presenterade majoriteten i Kalmar kommun hur ett tillfälligt  statligt engångsbidrag ska användas i äldreomsorgen i Kalmar kommun. Miljöpartiet vill istället satsa på äldreomsorgen långsiktigt. Nationellt vill vi öka och permanenta statsbidragen med 40 miljarder kronor per år för fler anställda och högre löner och bättre arbetsvillkor inom omsorg och vård.

Det har blivit allt mer uppmärksammat och aktualiserat hur delar av den privata äldreomsorgen i Kalmar kommun inte fungerar. Vi vill så fort det är möjligt avsluta samarbetet med det mest kritiserade företaget Humana och ta tillbaka kontrollen över de privata äldreboenden som idag inte fungerar. För att skandaler som dessa inte ska kunna hända igen måste kommunens kontroll av upphandlad välfärd stärkas kraftigt.

För att kunna rekrytera och behålla personal måste vi skapa rimliga arbetsförhållanden. Det är viktigt att ge personalen mer inflytande och inte tvinga dem att ofrivilligt hoppa från arbetsplats till arbetsplats för att få ihop sin arbetstid. Fler måste kunna och vilja jobba inom äldreomsorgen. Ingen som jobbar med våra äldre ska bli utbränd för att kollegorna är för få eller schemat för stressigt. Våra anställda och äldre förtjänar bättre.

Vi vill:

• Öka möjligheterna för profilerade äldreboenden, till exempel med husdjur, odling, utevistelse eller närhet till förskolor. Vi vill även genomföra ett pilotprojekt kring generationsboende med studentbostäder i anslutning till ett äldreboende.
  • Så fort det är möjligt avsluta samarbetet med Humana och återkommunalisera de privata äldreboenden som idag inte är välfungerande. Vi vill även att Kalmar kommun stärker sitt arbete för att kontrollera och följa upp upphandlad välfärd.
  • Motverka psykisk ohälsa bland våra äldre och arbeta för en meningsfull tillvaro på äldreboenden.
  • I samarbete med regionen införa fasta äldreomsorgsläkare med mer arbetstid på äldreboenden och ge utbildning och stöd till all vårdpersonal på äldreboenden från geriatriska team på regionen.
  • Införa en central bemanningspool för att kunna ta bort de så kallade resurspassen (TTF: tid till förfogande) och begränsa antalet enheter som medarbetarna arbetar mot. Vi vill skrota (o)hälsoschemat där arbetspass inte får göras i tät följd. Vi vill även permanenta schemaläggningen med 10-timmarspass nattetid för att underlätta nattarbete med färre pass.
  • Stoppa minutstyrningen och införa luft i de anställdas scheman, för att ge personalen möjlighet att planera sina arbetsdagar utifrån omsorgstagarnas behov och ge medarbetarna tid att ses, reflektera och planera sitt arbete.
  • Införa och permanenta rimliga transporttider för hemtjänsten.
  • Införa en testperiod med 35 timmars arbetsvecka med bibehållen lön för en utvald grupp inom omsorgen med hög arbetsbelastning och hög sjukfrånvaro.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du mer om all politik vi driver i Kalmar, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Äldre

Kalmar, 9 augusti 2022

Ta tillbaka kontrollen över välfärden