Välkomna cyklisterna till Kalmar city!

Välkomna cyklisterna till Kalmar city!

Motion om bättre framkomlighet för gående och cyklister på Kvarnholmen
Miljöpartiet har varit en drivande part för arbetet med Kalmar cykelstad. Det är mycket som har förbättrats för Kalmars cyklister de senaste åren, men det finns mycket kvar att göra. Det ska vara enkelt och smidigt att ta sig fram med cykel. I Köpenhamn, där hela 38 % cykelpendlar till arbete eller studier, uppger 61 % att anledningen till varför de cyklar är just för att det är det enklaste, bekvämaste och smidigaste sättet att ta sig fram. Bara 27 % av köpenhamnarna tar bilen. Detta måste vi i Kalmar tänka på när vi planerar trafiken. Att prioritera cykeln framför bilen i städer och tätorter är en avgörande faktor för att få igång fler hälsosamma och hållbara transporter.

På Kvarnholmen är det idag inte helt enkelt att ta sig fram som cyklist. Fler länkar behövs för att ta sig från norra till södra delen och från västra till östra delen. Det är många enkelriktade gator. På vissa av dessa gator skulle enkelriktningen kunna begränsas till att gälla enbart biltrafik och då användas för bättre cykelframkomlighet. Detta är något som omnämns i Näringsdepartementets cyklingsutredning; Ökad och säkrare cykling – en översyn av regler ur ett cyklingsperspektiv (SOU 2012:70).

”För cyklister innebär enkelriktade gator många gånger omvägar. Det gör de i och för sig även för bilister, men det är en större nackdel för cyklister eftersom de är beroende av gena vägar i en annan omfattning. Många gånger finns det egentligen i sig inte skäl att enkelrikta cykeltrafiken som är mycket mindre utrymmeskrävande.” (SOU 2012:70, s. 473)

Att öka cyklandet på Kvarnholmen ger också en positiv inverkan på handeln. Detta visar inte minst HUI:s undersökning Cykelns betydelse för handeln i Kalmar som genomfördes 2012. Enligt undersökningen är snittet på transportsträckan från Kalmar till Kvarnholmen 4 km. Genom att förbättra framkomligheten till och på Kvarnholmen kan vi underlätta så att fler verkligen väljer cykeln för att ta sig dit.

Ett tydligt exempel på dålig framkomlighet för likväl gående som cyklister är Västra sjögatan. Där är trångt för gående och minst sagt knöligt för den som färdas med cykel. Området måste erbjuda en bättre framfart. Samtidigt behövs det fler cykelparkeringar i området. Västra sjögatan ligger på en sida av stadskärnan som skulle behöva fyllas med mer liv. Genom att förbättra framkomligheten kan vi få fler människor att röra sig där. Lyckade satsningar har gjorts vid Larmtorget i form av musikarrangemang och uteserveringar som blivit en välbesökt plats av likväl stadens invånare som besökare. Stortorget har mer eller mindre lämnats till sitt öde och lever upp mest då festivaler och idrottsarrangemang hålls. Caféer och restauranger vid stortorget bör också erbjudas möjlighet att ha en uteservering vid sin lokal. Torghandeln har under lång tid haft det tufft. Om vi kan få fler människor att röra sig i området kanske vi också kan väcka mer liv i torghandeln. Den är ett viktigt inslag i en attraktiv stadskärna.

Med anledning av ovanstående yrkar jag;

  • att kommunfullmäktige ger i uppdrag till samhällsbyggnadsnämnden, att tillsammans med servicenämnden, identifiera viktiga länkar där framkomligheten på Kvarnholmen för cyklister och gående kan förbättras
  • att samhällsbyggnadsnämnden ges i uppdrag att se över andelen enkelriktade vägar och utvärdera möjligheten att begränsa vissa av dem till att gälla endast motorfordon
  • att förbättra framkomligheten för gång- och cykeltrafikanter utmed Västra sjögatan
  • att göra gatusträckan utmed västra sjögatan, från Norra långgatans början till Södra långgatans slut, till gångfartsområde
  • att merparten av bilparkeringsplatserna utmed denna gatsträcka istället ger plats åt gående, plats för cykelparkeringar och möjlighet till uteserveringar intill de caféer och restauranger som finns etablerade där

Patricia Vildanfors (MP) Kalmar 2013-04-20

 

Relaterade nyheter

Kalmar, 17 april 2025

Kraschlandning för högtflygande klimatambitioner i Kalmars nya resepolicy

Kalmar, 30 mars 2025

Martin Arvidsson vald till ny ordförande

Kalmar, 5 november 2024

Miljöpartiets budgetreservation 2025

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter