Näringsliv

Sverige och Kalmar behöver moderna och innovativa företag som skapar jobb både i stad och på landsbygd. Vi vill ge fler företag möjligheten att utvecklas och anställa fler samt göra det lättare för olika alternativa företagsformer såsom sociala, personalägda och kooperativa företag att etablera sig i Kalmar kommun.

Företagens klimatarbete är en nyckel i vår omställning till en fossilfri kommun. Därför vill vi stärka kommunens arbete för att göra det enklare för företagen att ställa om, genom att exempelvis införa en företagslots med hållbarhetsfokus som ska jobba för att stödja företag som vill öka sitt klimat- och miljöarbete. Kommunen har stor makt men även stora möjligheter genom våra upphandlingar. Vi vill att det som kommunen köper i större utsträckning ska gynna mindre och lokala företag samt ha en tydlig klimat och miljöprofil.

Det ska vara lätt att driva och starta företag i Kalmar kommun, och det ska vara ännu enklare för företagen att ställa om.

Vi vill:

• Stödja sociala, personalägda och kooperativa företagsformer.
  • Införa en företagslots med hållbarhetsfokus och uppdrag att speciellt stödja t.ex. lantbruk som vill ställa om till ekologisk produktion, företag som vill miljöcertifiera sig eller utveckla klimatsmartare varor och tjänster, exportera sin miljöteknik etc.
  • Utforma offentliga upphandlingar för att anpassas till mindre och lokala företag. Införa tydliga hållbarhetskrav och viktningsmetoder.

Vill du veta mer om vår politik i Kalmar? Här hittar du all vår politik, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Näringsliv