Social rättvisa och ekonomiska klyftor

Vi vill bygga ett jämlikt samhälle där din bakgrund, dina föräldrars ekonomi eller platsen du växte upp på inte påverkar dina möjligheter att bli och göra det du vill i livet. Detta är något Miljöpartiet kämpar för på alla nivåer, såväl i kommun som riksdag.

Kalmar har stora utmaningar. Vi ser tydliga problem med segregation mellan våra bostadsområden samtidigt som stödet till de mest utsatta i vår kommun behöver stärkas. Kalmar Stadsmission tar ett stort ansvar för att hjälpa våra mest utsatta utan att få de resurser från kommunen som organisationen behöver och förtjänar. Allt fler befinner sig i social utsatthet, vilket exempelvis kan ses genom att Stadsmissionen ser en kraftigt ökad efterfrågan på matkassar hos bland annat barnfamiljer. Kalmar kommun behöver även ha en beredskap för att höja försörjningsstödet när kostnaderna för exempelvis mat ökar.

Vi vill:

• Ta fram en strategi mot bostadssegregationen med målet att minska klyftorna mellan Kalmars stadsdelar.
  • Avskaffa hemlöshet i Kalmar kommun genom att kommunen startar/upphandlar ett härbärge för hemlösa samt tar fram en strategi och åtgärdsplan mot hemlöshet.
  • Ge Kalmar stadsmission utökat stöd för sitt viktiga arbete med utsatta personer.
  • Erbjuda alla skolelever gratis frukost i kommunala grund- och gymnasieskolor.
  • Höja försörjningsstödet i takt med inflationen, så att de mest utsatta i vår kommun inte drabbas extra hårt av stigande matpriser.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du mer om all politik vi driver i Kalmar, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Social rättvisa