Besök av PÀr Holmgren 2020-03-01
PĂ€r Holmgren â en av miljöpartiets tre EU-parlamentariker â besökte MP Karlskrona den 1/3 och 26 personer kom och lyssnade pĂ„ honom. Det var diskussion om bĂ„de stort och smĂ„tt.

PÀr började med att berÀttade lite om varför han blev aktiv i mp och EU-parlamentariker och kom sedan in pÄ arbetet inom EU dÀr han sitter i flera utskott. I EU har varje parlamentariker fyra anstÀllda var. Han menar att det gÀller att skapa ett hÄllbart samhÀlle pÄ riktigt frÄn grunden och dÀr skiljer vi oss en del frÄn andra partier som mera vill förÀndra lite grand.
Följande Àr exempel pÄ vad vi pratade om:
- Det Àr mycket sannolikt att vi missar mÄlet om 1,5 grader och troligen Àven 2 grader om det inte hÀnder nÄgot helt radikalt.
- Det finns hos mĂ„nga stora kunskapsbrister om exempelvis att det kommer att bli varmare i ett antal decennier Ă€ven efter att vi har nĂ„tt ett klimatneutralt samhĂ€lle. SĂ„ Ă€ven om temperaturen i dagslĂ€get har ökat ”bara” 1,1 grad kommer den att fortsĂ€tta öka oavsett vad vi gör och det Ă€r svĂ„rt att motivera mĂ€nniskor eftersom ”det inte har ökat sĂ„ mycket”? Per jĂ€mförde med en sommar. NĂ€r solen stĂ„r som högsta pĂ„ himlen Ă€r vid midsommar, men det Ă€r inte varmast förrĂ€n en till tvĂ„ mĂ„nader senare nĂ€r solen lyser kortare tid av dygnet.
- Man kan dela in mÀnniskor i olika grupper beroende pÄ deras instÀllning till klimatet. 10 % Àr sÄdana som Àr riktigt klimataktiva eller nÀstintill och ungefÀr lika mÄnga Àr klimatskeptiker. DÀremellan finns en stor grupp som nog skulle vilja göra nÄgot men behöver en del hjÀlp.
- Klimatdiskussionerna startade i Sverige pĂ„ riktigt i samband med Al Gores film ”En obekvĂ€m sanning” frĂ„n 2006.
- Det var mycket diskussioner om biltrafik naturligtvis. Ett dilemma Àr att myndigheten Trafikverket satsar mycket pÄ att bygga nya vÀgar Àven om de (kanske) vet att vi mÄste minska biltrafiken. MÄnga behöver bil i vÄrt samhÀlle men vi behöver minska trafiken. Samtidigt ska vi inte bestraffa mÀnniskor som faktiskt behöver bil och som tycker att de har rÀtt att anvÀnda den.
- Varför har vi inte biltullar pÄ fler platser?
- Alternativ till morötter Àr naturligtvis piska, men tvÄng ska vi helst undvika Àven om det ibland Àr nödvÀndigt. En viktig sak Àr att det mÄste vara lÀtt att göra rÀtt.
- Ăr det möjligt att skapa ett hĂ„llbart samhĂ€lle utan att stora grupper drabbas? Det Ă€r önskvĂ€rt, men kanske inte alltid möjligt.
- Vi mÄste skilja pÄ en hÄllbar tillvÀxt och en oekonomisk tillvÀxt.
- Vi ska ocksĂ„ gĂ„ frĂ„n linjĂ€r ekonomi till cirkulĂ€r. Tex ska Volvo, GM eller nĂ„gon annan inte sĂ€lja bilar utan hellre sĂ€lja ”tjĂ€nsten bil”. Detta mĂ„ste intrĂ€ffa inom vĂ€ldigt mĂ„nga branscher.
- Styrning av fonders placeringar och hur man pÄverkar det Àr ett problem eftersom placeringar fortfarande oftast styrs efter kortsiktiga vinster.
- Politiken mÄste gÄ hand i hand med vetenskapen.
- Media mÄste stÀlla vassa frÄgor till andra partier om deras strategi för att nÄ ett fossilfritt och koldioxidneutralt samhÀlle.
- Jordbruksstödet frÄn EU mÄste minskas totalt men samtidigt öka sÄ gÄrdsstödet Àndras sÄ det gÄr till de gÄrdar som verkligen vill stÀlla om till en hÄllbar framtid.
- Vad kan vi göra för att minska den orÀttfÀrdiga konkurrenssituationen mellan flyg och tÄg? Flyg subventioneras och tÄg beskattas. Samtidigt har mÄnga lÀnder mycket stora subventioner för fossila brÀnslen.
- Hur klarar vi kÀrnkraftsdebatten? PÀrs svar var genom fakta om kostnader. Vindkraft kommer att byggas ut under de nÀrmaste Ären och kommer ca 2050 att ersÀttas av solenergi.
- En frÄga var hur vi kan hantera sÄdana översvÀmningar som vi har nu och en sÄdan torr sommar vi hade förra Äret. Det Àr viktigt att restaurera vÄtmarker för de Àr en viktig faktor för att kunna klara framtida översvÀmningar och torrperioder. Dessutom bidrar de till en bÀttre mÄngfald.
Detta var en del av det som diskuterades under det mycket intressanta och givande mötet. PÀr blev sedan avtackad med ett trÀd i Vi-skogen som vi brukar ge till vÄra gÀster och en stor och hjÀrtlig applÄd.