Kommunfullmäktige den 6/2

MP Karlskrona engagerade sig i ärenden om praktiktjänst för politiker inom äldrevården, huskurage i bostadsföretaget Karlskronahem och vår motion om att bygga bostäder kontinuerligt.
Några ärenden på sammanträdet där miljöpartiet reagerade:

Medborgarförslag angående praktiktjänst inom äldrevården

Ett medborgarförslag kom upp där förslagsställaren ville att politiker ska ha en praktiktjänst om 5 dagar varje mandatperiod så att politiker förstår vad deras be-slut har för konsekvenser. Olle Hilborn gick upp i talarstolen och talade om detta medborgarförslag och förklarade varför vi vill yrka besvarat på det medborgarför-slag som kom upp då, men ville även poängtera att medborgarförslagets intention belyser att det är viktigt att vi politiker tänker på att de beslut som vi tar påverkar människors liv, och det kommer vi ta med oss, och begära mer analyser och bak-grundsmaterial för de olika ärendena.

Medborgarförslaget om båtpendling

SD röstade bifall då båtpendling redan utvecklats och ska fortsätta att utvecklas i framtiden. MP valde att besvara ärendet.

Program för Tillväxt

Många av partierna är eniga om tillväxt som trycker väldigt hårt på hållbart och kompetens. Vi i MP har vissa tankar kring avsaknaden av tågsatsningar och att flyg är utpekat men vi valde att inte diskutera detta då det bara stod i brödtexten och inte i intentionsområdena. Moderaterna diskuterade avsaknaden av fokus på E22. V såg ett behov av att satsa på småbanker och småföretagare.

Motion – inför huskurage i Karlskronahem

Het debatt men alla partier var överens om att våld i hemmet är ett samhällspro-blem som måste minskas. MP lutar mot att det inte är politikernas uppgift att be-stämma arbetsmetod utan att låta de tjänstemän som är experter bedöma vilken arbetsmetod som är bäst och gör störst nytta för de människor som far illa.  Mo-deraterna yrkar på återremiss efter MP:s uppmaning, vilket vi såklart gav stöd till.
Motion (MP:s egen) bygg bostäder kontinuerligt
Börje Dovstad (L) skriver att vi behöver bygga fler bostäder och det allra bästa är att bygga kontinuerligt. Olle sa då att då kommer han in med en motion version två om att bygga bostäder kontinuerligt då Börje Dovstad har samma intention som MP. MP anser att bygga kontinuerligt också ska ske i takt med Färdplan 2050.