Vardagshjältar som är gröna ljus i mörkret

Miljöpartiet i Karlskrona uppmärksammar Vardagshjältarna som är gröna ljus i mörkret. Priset för 2020 års vardagshjälte går till Annie Karlsson.

I tider där ord som växthuseffekt, klimat, biologisk mångfald och östersjöfiske tenderar att mest förekomma i negativa eller rent av hotfulla sammanhang vill vi visa på allt det fantastiska som görs i Karlskrona för att framtiden ska bli hållbar. Det gör vi genom att plantera träd som för de vanliga människor i vår närhet som tar eget ansvar och skapar förutsättningar för andra att följa efter.
För dessa vardagshjältar planterar vi träd i VI-skogen i Afrika. Här jobbar man för att genom Kenya, Tanzania och Uganda skapa ett grönt skogsbälte runt Victoriasjön, till nytta för de som lever och bor där och som en gåva till vår gemensamma jord. Träd ger syre och skugga, bidrar till ett bättre klimat och biologisk mångfald. Dessutom gör träd vår planet lite grönare – och lite skönare.

MOTIVERING:
Annie Karlsson har trots sin ringa ålder gjort stora insatser för klimatfrågan och djurens situation i samhället. Hon har på sitt utåtriktade och engagerade sätt lyckats speciellt i kampanjer och kontaktskapande verksamheter.
Genom sitt arbete i den internationella organisationen Fridays for future har Annie gjort en insats för att upplysa människor om vikten av att försöka lösa klimatkrisen. Hon har även skapat Vegans for Future, vilket har vuxit i Italien och Tyskland.

Annie har sedan en tid varit den drivande kraften för fredagsdemonstrationerna på Klaipedaplatsen varje vecka kl 12. Även Djurens Rätt Karlskrona har tack vara Annies insatser fått ett uppsving.

Annie Karlsson är en välförtjänt pristagare till utmärkelsen Grön Vardagshjälte.