Klimat- och miljöfrågor

Klimathotet påverkar vårt sätt att prioritera i den kommunala verksamheten. Kommunen har börjat ställa om, men arbetet är långt ifrån färdigt. Klimatneutral energianvändning, nya energislag och klimatneutrala transporter är några exempel där Miljöpartiet aktivt bidrar till kommunens utveckling

Miljöpartiet vill

• Kävlinge kommun var tidigt ute och antog utmaningen att vara en del av det fossilfria Skåne 2020. Initiativet startade med fossilfri el och inblandning av biogas till kommunens anläggningar.

När Miljöpartiet 2014 blev en del i den styrande kvintetten accelererade arbetet. Samtliga elavtal som kommunen innehar är numera fossilfria och all gas som förbrukas i anläggningarna är biogas.

Men detta är bara början. Vi har i samarbetet tagit initiativ till att hemtjänstens fordonsflotta skulle vara eldriven, och idag är nästan alla bilar elfordon.

Även upphandlade transporter ska vara fossilfria. Vi vill att våra barn ska åka till skola fossilfritt och att alla som nyttjar färdtjänst ska göra detsamma.

På energisidan fortsätter vi driva på att vi ska få fjärrvärme i kommunen, men intresset från de styrande är minst sagt ljumt. Det finns flera nya energislag som vi kan nyttja i energieffektivisering och miljöhänsyn, solenergi, bergvärme och fjärrvärme. Alla dessa energislag finns inom kommunen och börjar användas vid nybyggen, för att energianvändningen ska bli effektivare behöver vi koppla samman de olika anläggningarna för att hålla nere inte bara CO2-utsläpp utan även kostnaderna.

Nyheter på Klimat- och miljöfrågor

Kävlinge, 5 juni 2018

Om äldreboende vid Löddeköpinge

Kävlinge, 20 februari 2018