Föredrag om CO2-skatt den 12 februari kl 18

Föredrag om CO2-skatt den 12 februari kl 18

CO2-skatt bygger på principen om att den som släpper ut mer ska betalar mer.

Är det sant?

Kom och lyssna på Hanna Persson som studerar nationalekonomi på Handelshögskolan i Stockholm. I sin masteruppsats undersöker hon den frågan.

Välkommen till Kommunhuset, lokal Kvallsta, onsdagen den 12 februari kl 18-19.

P.S. Om du vill vara säker på att fikat räcker även till dig så anmäl dig på knivsta@mp.se

Alla är Välkomna!

Helene Wahlström (Ordf) och Peter Bergkvist (Gruppledare)

 

Mer info:

Nationalekonomer har länge förespråkat koldioxidbeskattning som en av de bästa strategierna för att minska koldioxidutsläppen, både ur ett effektivitets- och ett rättviseperspektiv.

Rättviseargumentet bygger på principen om att den som släpper ut mer ska betalar mer.

Bilden av vem som faktiskt betalar mest har däremot nyanserats i flera aktuella studier. Koldioxidskatter är i många fall regressiva, vilket innebär att skattebördan är oproportionerligt hög för låginkomsttagare jämfört med höginkomsttagare. Även hushåll på landsbygden påverkas oftast extra hårt.

I min masteruppsats undersöker jag frågan närmre och jämför bördan av en koldioxidskatt mellan hushåll i olika inkomstgrupper och boendemiljöer. Jag jämför också hushåll som är dominerade av endast män eller kvinnor, för att se om variationer i konsumtionsmönster mellan könen påverkan hur de drabbas av en koldioxidskatt.