Nybyggnation ska vara miljövänlig.

Knivsta är en av landets snabbast växande kommuner och äger fortfarande en stor andel egen mark.

Marken har hittills försålts till olika exploatörer. Frågan har ställts om en utarrendering (tomträtt) hade kunnat öka kommunens möjligheter att ställa krav på byggnadernas utformning och miljömässiga hållbarhet och även gett oss mer långsiktiga intäkter. Mot denna bakgrund bjöd Knivsta Miljöparti in till ett seminarium den 24 maj. Knivsta kommuns tillväxtchef Antonio Ameijenda höll en presentation där följande framkom.

1. Knivsta kommun har prioriterat utförsäljning av kommunal mark, medan många kommuner även upplåtit tomträtt för bebyggelse.

2. Tomträtter ger i allmänhet bättre möjligheter att reglera fastighetens användning som inte är möjligt vid försäljning.

3. Vid markförsäljning kan kommunen ställa särskilda villkor om miljökrav, t ex på materialval, eller krav på byggnadernas utseende. Sådana villkor kan förenas med kännbara viten för byggherren om de inte följs. Denna möjlighet har hittills inte använts av Knivsta.

4. Tomträtter öppnar för mindre entreprenörer, t ex kooperativa hyresrätter, att etablera sig eftersom det inte krävs en större markinvestering. Det kan även underlätta för lokala aktörer att etablera sig och utvecklas i kommunen.

5. Utförsäljning ger stora intäkter på kort sikt, men kommunen avhänder sig samtidigt en stabil hyresintäkt på lång sikt. Kommuner som har byggt upp en ”tomträttsbank” under längre tid har en betydande ekonomisk resurs som förbättrar kommunens ekonomiska uthållighet. Överlag ger tomträtter en större förutsägbarhet för den kommunala budgeten.

Miljöpartiet anser att Knivsta i fortsättningen bör välja en annan inriktning kring försäljning och upplåtelse av kommunal mark. Kommunen bör använda särskilda villkor vid markförsäljning så att hållbarhetsaspekterna får en mer framskjuten roll när kommunen utvecklas. Vi anser att nybyggnation ska ske med hållbara materialval, att kommunens krav på byggnadernas utseende ska göra Knivsta till en trivsammare och grönare stad och att solceller på nya tak ska vara naturligt. Vi ser även fördelar med tomträtter genom att kommunen kan förbättra sin ekonomiska uthållighet och att vi får en större variation av upplåtelseformer.

Peter Bergkvist, toppkandidat