Vad är viktigt i klimat och miljöarbetet i Knivsta?

UNT bad partierna, att med 800 ord, beskriva vad som är viktigt i klimat och miljöarbetet i Knivsta. Här utvecklar Peter Bergkvist, gruppledarkandidat, sina tankar lite mer.

Klimatkrisen
MP vill underlätta för den omställning som pågår och som vi nu behöver öka takten i. Vi ska nå klimatmålen och vi vill rusta Knivsta så vi klarar kommande förändringar. Omställningen berör både verksamheter och våra egna beteenden. Det ska vara lätt att leva klimatsmart!

Kollektivtrafik ska utökas och bli billigare. Vi vill se fler cykelvägar och tillräckligt med laddstolpar. Det behövs även stöd till etablering av elbilskooperativ. Låt även Knivsta bli testområde för anropsstyrda förarlösa och fossilfria minibussar. Framtiden för dessa är inte längre så avlägsen.

Knivsta ska producera mera egen el med solceller som standard på kommunala byggnader och över parkeringar.

Fortsätt gynna vår lokala livsmedelsproduktion. Stärk hållbarhetskraven vid upphandling av mat och inför fler köttfria dagar i skolorna. Ställ tvingande klimat- och miljökrav vid byggande på kommunal mark. Klimatanpassa vår dricksvattenförsörjning och säkerställ fortsatt tillgång till rent vatten.

Biologisk mångfald
Områden med hög biologisk mångfald ska vårdas varsamt. Det gäller till exempel ekoodlingar, parker och naturliga grönområden såsom naturreservat, vägrenar och bryn. Ge stöd till lokala föreningar som arbetar med dessa frågor, till exempel Omställningsgruppen och Trunstagruppen. Knivsta ska underlätta för bete på kommunal mark. Förvaltningen av park- och naturfrågor på kommunen behöver en stärkt budget.

Skapa kolsänkor, till exempel genom att återbilda våtmarker och kompensationsplantera träd vid avverkningen inför byggnation. Skogen ska skyddas och vi välkomnar ett omställningsstöd till skogsägare som vill bruka skogen skonsamt och hållbart.

Anslutningen av vårt kommunala reningsverk till Käppala kommer förmodligen innebära en avsevärd och omedelbar förbättring av miljötillståndet i främst Knivstaån och Lövstaån men även i Garnsviken. Det innebär också att den biologiska mångfalden gynnas i dessa vattendrag.