MP reserverar sig mot bristfällig planeringstrategi

MP reserverar sig mot en bristfällig planeringstrategi för Knivsta kommun

På Samhällsutvecklingsnämndens möte den 8 april 2024 beslutade nämnden föreslå Kommunfullmäktige att anta förslag till planeringstrategi för Knivsta kommun. Miljöpartiet reserverade sig mot beslutet eftersom strategin saknade text om hur kommunen ska identifiera och beakta förorenade områden i planeringsarbetet. Detta trots att Länsstyrelsen hade inkommit med ett underlag som visar på vikten av att ta sådana hänsyn. På en direkt fråga blev svaret att förorenade områden indirekt berörs i avsnittet om miljökvalitetsnormer och ytvattenkvalitet. Men det finns förorenade markområden i Knivsta som riskerar att missas på detta sätt. I avsnittet  om miljökvalitetsnormer saknades t ex Brantshammarsån som en av Länsstyrelsen föreslagen ytvattenförekomst. Miljöpartiet yrkade på att detta skulle läggas till i strategin, men yrkandet avslogs efter omröstning.

Om kommuners Planeringsstrategier

Varje kommun ska enligt plan- och bygglagen (PBL) ha en aktuell översiktsplan som visar på kommunens viljeriktning gällande mark- och vattenanvändning. Planeringsstrategin ska redogöra för översiktsplanens aktualitet samt för hur kommunen ska arbeta med översiktsplaneringen framåt.

Peter Bergkvist

Ledamot i Samhällsutvecklingsnämnden