Arbete – Det hållbara arbetslivet

Kristianstads kommun behöver en hållbar arbetsmarknad och ett hållbart näringsliv; för företag, arbetstagare och miljön. De många små företagen bidrar tillsammans med de stora till en mindre sårbar arbetsmarknad. Miljöpartiets vision är ett arbetsliv som präglas av en hälsosam balans mellan arbete och fritid. En viktig reform vi strävar efter på nationell nivå är att sänka normalarbetstiden.
Miljöpartiet vill se ett utökat samarbete mellan Kristianstads Högskola, Krinova Incubator & Science Park och kommunen. Genom utbildning och forskning vill vi ge Kristianstad möjlighet att fortsätta utvecklas för att skapa grön tillväxt.
Miljöpartiet ser gärna nya företag och företagsformer såsom kooperativ, idéburna företag och andra företagsformer där syftet inte enbart handlar om ekonomiska mål. Vi följer hur arbetet med formen intraprenad går, där en kommunal enhet drivs mer självständigt av medarbetarna. Miljöpartiet anser att detta kan vara ett alternativ för att göra kommunen mer attraktiv som arbetsgivare men också höja kvalitén på verksamheten.

Nyheter på Arbetsmarknad