Folkhälsa, idrott och friluftsliv

Att arbeta för en god folkhälsa är en skyldighet för kommunen. En god folkhälsa innebär att alla medborgare kan leva ett bättre liv. Det gäller i alla livets skeden.

Idrottsrörelsen är Sveriges största folkrörelse. Det är väldigt viktigt att den fortsätter vara bred och demokratisk. Alla ska få vara med och delta på lika villkor. Miljöpartiet vill underlätta för fler människor att ha en aktiv fritid. Det är särskilt viktigt ur ett folkhälsoperspektiv och det behövs insatser som främjar såväl den fysiska som den psykiska hälsan. Kommunen har investerat i en rad fritidsanläggningar som skulle kunna nyttjas bättre och av fler. Vi vill även uppmuntra och underlätta spontanidrottande, något som tyvärr ofta förbises. Det är oerhört viktigt att satsa på idrott på lika villkor oavsett kön. Kvinnors och flickors idrottande har länge varit åsidosatt och det är nödvändigt att flickor och pojkar får en jämlik fritid. Vi ser värdegrundsarbetet som en central del i föreningslivet.

Kristianstad erbjuder ett rikt friluftsliv kring våra skogar, sjöar och hav. Det är viktigt att alla förstår allemansrättens möjligheter och skyldigheter. Det finns flertalet vandringsleder och motionsleder i Kristianstad, såväl stadsnära som på landsbygden. Det är mycket viktigt att dessa underhålls hela året och känns trygga för medborgarna, exempelvis genom belysning. Det behövs också bättre information om Kristianstads utegym och hur dessa används.

Nyheter på Folkhälsa