Jordbruk och näringsliv

Företagande skapar jobb, och därmed möjligheter. Krokom är en stark företagarkommun med många små företag.

Vi tror på att uppmuntra lokala företagare att ställa om för en hållbar värld. Det kommer att göra oss mer konkurrenskraftiga och samtidigt bidra till vår utveckling framåt. Vi vill stötta lokala företag och skapa ett bättre företagsklimat genom t.ex. smidigare handläggning av ärenden och en bättre tillgänglighet för kommunens innevånare.

Jordbruket är en viktig del av kommunens näringsverksamhet. I en tid när fler och fler gårdar lämnas tomma vill Miljöpartiet skapa förutsättningar för kommunens jordbrukare att plöja vidare, renägare att utveckla sin verksamhet och andra företagare att verka där just de vill.

Vi tror starkt på ett utvecklat skogsbruk som klarar högt ställda miljömål och där det finns inkomstmöjligheter utöver storskalig avverkning. Vi vill verka för ett hållbart skogsbruk som gynnar både näringslivsutvecklingen, ekologi och de livsmiljöer vi lämnar vidare till kommande generationer.

För ett blomstrande näringsliv vill vi:

• Ha en långsiktig plan för att kunna öka självförsörjningsgraden och mängden lokalproducerad mat i kommunens verksamhet
  • Ställa tuffare miljökrav i upphandlingar
  • Stötta det lokala näringslivet att bli attraktiva genom bättre dialog med näringslivskontoret
  • Stötta utbyggnad av bredband och övrig infrastruktur i hela kommunen
  • Stötta och uppmuntra företagare att etablera sig och växa i kommunen

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 25 april 2024