Bygg Sydostlänken för framtiden – triangelspår i Älmhult

Bygg Sydostlänken för framtiden – triangelspår i Älmhult

Bygg Sydostlänken för framtiden – triangelspår i Älmhult

Sydostlänken mellan Karlshamn och Älmhult är en historisk chans att stärka hela sydöstra Sverige. En järnväg som verkligen gynnar människor, klimatet och regionens utveckling. Just nu pågår Trafikverkets planering av Sydostlänken. Den är betydelsefull, inte minst för att minska klimatpåverkan och flytta transporter från väg till järnväg. I sin nuvarande form riskerar planeringen att bli alltför snäv och kortsiktig. För Miljöpartiet är ett triangelspår i Älmhult viktigt och att det säkerställs att både person och gods trafikeras på banan. Det är viktigt för att Sydostlänken ska uppnå sin fulla potential.

Älmhult är i dag en central järnvägsknut vid stambanan. Här finns arbetsgivare som Ikea och ett växande näringsliv som är beroende av goda kommunikationer. Att bygga Sydostlänken utan triangelspår i Älmhult vore som att lägga räls till återvändsgränd. Tåg direkt mellan Blekinge till södra stambanan är viktig. Det skulle öka effektiviteten, minska restider och stärka tågtrafiken i hela Sydsverige. För ett näringsliv som vill kunna frakta varor snabbt och hållbart, och för människor som pendlar mellan län och regioner.
Om vi på allvar ska ställa om transportsektorn och nå klimatmålen, måste även resandet flyttas över till järnvägen. Möjligheten till persontrafik på Sydostlänken skulle öppna helt nya pendlingsmönster i södra Sverige. Plötsligt blir det möjligt att resa hållbart mellan Karlshamn, Olofström och Älmhult – och vidare till Alvesta och Växjö. Det skulle underlätta för både arbetspendling, studier och besöksnäring. Att bygga in den kapaciteten redan nu är både smart och ekonomiskt. Det är betydligt dyrare att försöka lägga till perronger och mötesspår i efterhand när banan är klar.

Miljöpartiet menar att all infrastruktur ska bidra till att minska utsläppen, inte öka dem. Sydostlänken ger tydlig klimatnytta – fler kan välja tåget framför bilen, samtidigt som godstransporter flyttas bort från lastbil. Satsningen handlar om regional rättvisa. Sydostlänken kan binda ihop landsbygden, småorter och städer. Att Blekinge och Småland får goda järnvägsförbindelser är en investering i både sammanhållning och framtidstro. När infrastruktur planeras har vi bara en chans att göra rätt. Bygger vi Sydostlänken enbart för dagens behov, får vi en bana som snabbt blir föråldrad. Bygger vi den för framtiden med triangelspår och att säkerställa för persontåg kan trafikeras på banan får vi en hållbar investering. Det är en viktig satsning för resenärer och näringslivet.

Magnus Folcker (MP) och Lena Johansson (MP), språkrör för Miljöpartiet de gröna i Kronobergs län

Michael Öberg (MP), gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Älmhult

Relaterade nyheter

Kronobergs län, 11 november 2025

Vår demokrati behöver dig – våga ta steget

Kronobergs län, 6 april 2025

Skattepengar ska inte gå till förköp av flygbiljetter

Kronobergs län, 7 mars 2023

Vi blir mörkrädda!

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter