Carl Schlyter besökte Laholm för att prata kemikalier

Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet och kandidat till riksdagen, besökte den 6 maj Laholm för att prata om kemikalier och arbetet för en giftfri vardag.

I Laholm pågår debatten om kemikalier både när det handlar om att begränsa användningen av hormonstörande kemikalier i barns närmiljöer och gällande satsningar på ekologisk mat. Miljöpartiet i Laholm har sedan länge drivit på för att försiktighetsprincipen ska gälla vid kommunal upphandling, särskilt när det gäller hälsoskadliga kemikalier.

Carl Schlyter har studerat kemiteknik vid KTH i Stockholm och är idag vice-ordförande i EU-parlamentets miljöutskott samt talesperson för kemikaliefrågor i den Gröna gruppen i EU-parlamentet. Han har arbetat intensivt i EU-parlamentet med frågor om reglering och märkning av nanopartiklar samt hormonstörande ämnen.

Carl berättade, under mötet på Laholms Stadshotell, att i nuläget produceras leksaker, mat och kläder fullproppade av skadliga ämnen mot bättre vetande och det är oftast i de billigaste produkterna som de farligaste ämnena finns. Därför måste regleringar införas så att häloskadliga produkter blir dyrare att producera och vissa ämnen bör förbjudas helt.

Carl vill verka för att Sverige återigen ska bli ledande på kemikalieområdet. Vi behöver en politik som utgår från försiktighetsprincipen, såväl på lokal nivå som på nationell och EU-nivå.

Här hittar du MP Laholms motioner om giftfritt golv i Lilla Tjärby förskola och ekologisk mat i kommunens verksamheter: laholm.medlem.mp.se/Arkiv

Läs mer om vår politk för en giftfri vardag: www.mp.se/politik/kemikalier