MP vill ha fler vuxna i skolan

Debattartikel i Hallandsposten, 29 augusti 2014.
Vad är bäst för skolan? Det har vi nog alla åsikter om. Vi har alla gått i skolan och har olika erfarenheter därifrån.

Vi vet att skolans syfte är att eleverna ska tillskansa sig kunskaper som förbereder dem för ett liv i vårt samhälle. Vi vet också att läraren är den viktigaste resursen för eleven och att genomtänkta och bra lektioner kräver både planering och efterarbete.

I dag gör lärarna många saker som inte rör undervisning och skulle kunna göras av någon annan. På flera skolor får lärarna både hitta och ringa in sina egna vikarier om de blir sjuka, ska vårda barn eller åka på utbildning. Om de inte hittar någon vikarie får kollegor hoppa in i stället för att planera lektioner, eller till och med ha två grupper samtidigt. Det är inte ovanligt att lärare även får agera sjuksyster, kurator eller vaktmästare.

Därför vill vi i Miljöpartiet de gröna i Laholm satsa att få in fler vuxna i skolan. Vi vill titta på förutsättningarna att omfördela och satsa pengar på en vikariepool, så att vikarier alltid är lätta att få tag på. Vikariepoolen kommer även att kunna sköta en del administrativa uppgifter som lärare har och fungera som extra stöd på olika sätt. Det kan också vara ett sätt för kommunen att säkra kompetens i en tid när det blir allt mer brist på lärare med rätt kompetens. När lärare av någon anledning slutar eller blir borta en längre tid så finns det lärare i vikariepoolen som eleverna redan känner till. Man kan då ta den tid som behövs för att på ett bra sätt få in ny personal. Det ger trygghet och stabilitet i skolorganisationen och för eleverna.

Vi vill också satsa på mat och lokaler för att säkra för framtiden. Vi vill ha ekologisk och gärna närodlad mat som tillagas på plats. Det minskar svinn, belastningen på vår planet och tar oss närmare en giftfri vardag för våra barn. Vi vill att man alltid försöker inkludera solenergi när man renoverar och bygger nya kommunala byggnader.

Med solpaneler och solceller tar vi oss inte bara närmare självförsörjning utan vi kan dessutom få ett mervärde. På sommaren när solen lyser som mest och vissa kommunala byggnader, som till exempel skolor, inte används kan man förse andra enheter med elförsörjning och till exempel sänka kostnaderna för de simbassänger som ligger i anslutning till flera av våra skolor.

Det är bra för småorterna och det är bra för en sommarkommun som Laholm.

Martin Petersson (MP), kommunfullmäktigekandidat, Laholm

Pontus Svensson (MP), kommunfullmäktigekandidat, Laholm