Leksand

Lätt att leva i Leksand
Det ska vara lätt att leva i hela Leksand
En god kommunal service, goda kommunikationer, bra arbetstillfällen, bra tillgång till kultur och bibliotek samt rikliga  rekreationsområden är vad kommunen ska bidra med för att det ska vara lätt att leva i hela Leksand.
Miljöpartet vill att Leksand är en kommun som lockar invånare och besökare att vistas utomhus. Leksand har stora och vackra naturområden, exempelvis den unika Limsjön, som bidrar till rekreation och återhämtning för många. Kommunens naturreservat och grönområden ska värnas och utvecklas. Granberget har på senare år utvecklats till att bli ett skidområde för både utförsåkning och terrängåkning. Vandringsleder är viktiga för många människor. På höstarna är våra skogar fulla av bär och svamp. I vårt Leksand gör vi också gaturummen trevligare genom att sätta människor, inte bilar, i centrum. Vi vill skapa inbjudande miljöer och mötesplatser med samlingslokaler, caféer, restauranger, grönska och mer plats för gående, cyklister och kollektivtrafik.

Det ska vara lätt att göra rätt. Både människor och företag i Leksand ska uppmuntras att fatta hållbara beslut. Därför vill vi att kommunen erbjuder hjälp och rådgivning om hur man kan leva hållbart i vardagen oavsett det gäller mat, boende, energi, resor eller något annat. Vi tycker också att Leksands kommun ska samarbeta med företagen i Leksand  för att hitta smarta, moderna och innovativa lösningar för hållbarhet.
Tillsammans med företagare och föreningar skapas förutsättningar att leva och utvecklas i Leksand.

Miljöpartiet vill:

• att kommunen erbjuder rådgivning för hållbart leverne och företagande
• att kommunen samarbetar med föreningar och näringsliv för att kunna erbjuda de samlingsplatser som behövs.
• att kommunen bidrar till att Sveasalen bevaras som samlingslokal och scen.
• att kulturverksamheten med bra tillgång till bibliotek och kulturhusets verksamhet ska främjas
• att kommunen fortsätter att stötta fritidsverksamheten med vandringsleder, skidåknings-möjligheter och naturupplevelser.

Nyheter på Leksand