Miljöpartiet överklagar tiggeriförbudet i Lidingö

Med en rösts övervikt beslutade Lidingö kommunfullmäktige i höstas att förbjuda människor att be om hjälp på Lidingö.
Miljöpartiet röstade nej till förslaget, ihop med flera andra partier.

Miljöpartiets oppositionsråd Patrik Sandström diskuterade frågan i P4 Stockholm imorse.

Effekten av att tiggeriet förbjöds är inte att det försvunnit. Det har istället ändrat karaktär.

– Nu sitter de här människorna inte längre ner, utan går runt och ber om pengar i stället, säger Patrik Sandström, Miljöpartiets oppositionsråd på Lidingö, i radio P4 imorse.

Miljöpartiets hållning är att det är ett stort problem att människor ser det som en utväg att behöva tigga för sin försörjning. Att försvåra för dem är inte rätt väg att gå. Tiggeriet kan sticka i människors ögon, men det är inte samma sak som att det stör ordningen. På Lidingö finns endast en handfull människor som tigger och de senaste två åren har inte en enda anmälan om ordningsstörning i samband med tiggeri gjorts, varken till kommunen eller polisen.

-När den politiska majoriteten på Lidingö skriver att man genomför beslutet för att sända politiska signaler missbrukar man ordningslagen, säger Patrik Sandström. Ordningslagen ska användas för att hålla ordning, inte till att lösa andra frågor. Det förbud som den moderatledda majoriteten har lagt riktar in sig på människor som har en lång historia av diskriminering, stigmatisering och utanförskap.

– Det är mot denna bakgrund som vi har överklagat beslutet till förvaltningsrätten, säger Patrik Sandström. Vi tycker även att polisens resurser ska gå till annat än att jaga några få människor som tigger för brödfödan.

Beslutet om tiggeriförbud kommer varken från Lidingöbornas eller handlarnas krav, utan är ideologiskt baserat.  Endast ett dussin kommuner i landet planerar att genomföra liknande beslut. Den stora majoriteten anser inte att tiggeriet är ett ordningsproblem.

Miljöpartiet har även lagt en motion till fullmäktige om att kommunen ska ge stöd till organisationer som hjälper människor som tigger.

– Fattigdom botas med hjälp, inte med förbud, säger Miljöpartiets oppositionsråd, Patrik Sandström.

Lyssna på inslaget i P4 Stockholm här.