MP vill att kommunen ser över användandet av palmolja

Miljöpartiet i Ljusnarsberg vill att kommunen ser över användandet av palmolja. Med anledning av det har MP lämnat en skrivelse till livsmedelsaffärer och restauranger i kommunen där de uppmuntras att se över innehållet av palmolja i de produkter de säljer.

Världens klimat och de levande varelserna på jorden har en tuff vardag och en ännu kämpigare framtid framför sig. Enligt WWF så har populationen av vilda ryggradsdjur minskat med 60 % sedan 1970. En skrämmande utveckling enligt oss. Vi vill med denna skrivelse och med medföljande länkargöra er extra uppmärksamma på detta problem.

Vi har i kommunens budget föreslagit ett uppdrag till kostchefen att se över användningen av palmolja i produkter som används i kommunens verksamheter. I uppdraget vill vi att den enda palmolja som serveras inom kommunens verksamhet ska vara den ekologiska palmoljan.

Som nedan länk från Naturskyddsföreningen visar så är den ekologiska palmoljan den enda “acceptabla” palmoljan.

RSPO-märkning av palmoljan är något som WWF också framhäver som en acceptabel olja. Vi hoppas att ni som näringsidkare här i kommunen vill se över era produkter och att ni stolta kan titulerar er som fria från palmoljor i era varor (undantag enligt ovan).

För frågor eller reflektioner kontakta oss gärna på följande mail.

ronnie.edvardsson@ljusnarsberg.se Ronnie Edvardsson

linn.Wennberg@mp.se Linn Wennberg

Vi önskar er en skön vecka.