Bidrag till körkort inom vård- och omsorgsförvaltningen

Motion till Ludvika kommunfullmäktige för att införa bidrag till körkort inom vård och omsorg.
Ludvika kommun har idag brist på sjuksköterskor. Denna brist kan delvis kompenseras av erfarna undersköterskor och idag arbetar flera undersköterskor med utökad delegation för att underlätta för de sjuksköterskor som finns. För att få en långsiktighet är det viktigt att både behålla den personal vi redan har och att kunna rekrytera nya undersköterskor och sjuksköterskor.

För att få fast anställning som undersköterska i kommunen måste den arbetssökande ha körkort. Detta krav bygger på ett behov av att kunna anpassa organisationen och personalen behöver vara rörlig i hela kommunen. Utan körkort kan man idag få ett vikariat, men om man saknar körkort kan man som längst vikariera i 300 dagar (även om man har en undersköterskeutbildning). Sedan kan man inte längre få jobb inom omsorgen. Detta riskerar att bidra till en onödig omsättning av
personal.

Falu kommun har nyligen genom Omställningsfonden kunnat införa ett stöd för undersköterskor som saknar körkort, och som därmed riskerar arbetslöshet. För att Ludvika ska stärka sin attraktivitet som arbetsgivare och kunna behålla medarbetare, och samtidigt skapa en bättre kvalitet i omsorgen, tycker vi att Ludvika ska följa Faluns exempel.

Vi yrkar att

• kommunen inför ett bidrag till de som har undersköterskeutbildning men saknar körkort och som har vikariat inom vård- och omsorgsförvaltningen.

Lotta Wedman
Miljöpartiet de gröna i Ludvika