Mer idrott och rörelse i skolan

Motion till Ludvika kommunfullmäktige för att ta fram en strategi för mer idrott och rörelse i skolan.
Regelbunden fysisk aktivitet ökar barns intellektuella förmåga och stärker deras motorik. Motion och rörelse påverkar också barnens självkänsla positivt och gör dem mer rustade att klara av stressiga situationer.

Idag är skolresultat en jämställdhetsfråga, då flickor generellt sett får högre betyg än pojkar. Forskning visar att pojkars betyg kan främjas av fysisk aktivitet och därför kan mer idrott och rörelse vara ett sätt att stimulera högre skolresultat för pojkar. Samtidigt drabbas fler flickor än pojkar av psykisk ohälsa och under de senaste 25 åren har den psykiska ohälsan hos unga kvinnor eskalerat. Forskning visar att det går att minska risken för att drabbas av depression genom att hålla sig fysiskt aktiv, och att det finns ett tydligt samband mellan fysisk aktivitet och mental hälsa. Därför är det viktigt att utreda möjligheterna till mer motion i skolan.

En ytterligare aspekt är folkhälsa, där Dalarna har en relativt hög andel invånare med folkhälsoproblematik. Det är viktigt att tidigt lägga grunden för en sund livsstil, där daglig rörelse i skolan kan gynna våra barn även i framtiden.

Därför vill Miljöpartiet i Ludvika öka inslagen av idrott och rörelse i skolan. En målsättning är dagliga idrottslektioner, men då det kan innebära en stor förändring för verksamheten kan man tänka sig en gradvis ökning. Ett alternativ kan vara att man samarbetar med lokala idrotts- eller friluftsföreningar för att öka inslagen av idrott och rörelse i skolan.

Vi yrkar att:

• Social- och utbildningsförvaltningen får i uppdrag att ta fram en strategi för att införa mer idrott och rörelse i skolan.

Åsa Wikberg
Miljöpartiet de gröna i Ludvika