Minskade kostnader för IT till politiker

Motion till Ludvika kommunfullmäktige om att minska IT kostnaderna till politiker
Ludvika kommun behöver se över sin kostnadsstruktur och då är det viktigt att även kostnaderna kopplat till politisk verksamhet ses över. Fokus hamnar ofta på att minska på arvoden och antalet platser i nämnder och liknande, vilket leder till att mindre partier får betydligt svårare att få insyn och påverka, och att ett demokratiskt underskott uppstår. En dold kostnad som däremot aldrig diskuteras är kostnader för it-infrastruktur till politiker.

Idag får varje ledamot i fullmäktige, nämnd eller styrelse låna en surfplatta för att kunna läsa handlingar. Till varje enhet ingår också ett surfabonnemang. Under 2019 kommer kostnaden per politiker och månad uppgå till 419 kr. Varje politiker förbrukar alltså cirka 20 000 kr i it-relaterade
kostnader under en mandatperiod.

I Hedemora och Säter har man en annan modell, där varje förtroendevald får ett it-bidrag på 1500 kr per år, vilket summerar till 6000 kr under en mandatperiod.

Vi förslår nu att Ludvika går över till den modell som finns i Hedemora och Säter. Det finns stora ekonomiska vinster med det systemet, men det kan även uppstå miljövinster då fler förtroendevalda troligtvis skulle använda privata datorer och surfplattor som redan finns i hemmet, istället för att använda bidraget till att köpa en ny enhet. Det är också tänkbart att de som behöver köpa en enhet väljer ett ekonomiskt alternativ, t.ex. en begagnad dator eller surfplatta. En ytterligare aspekt att betydande resurser kommer frigöras från kommunens personal då man inte längre behöver hantera de förtroendevaldas it-utrustning.

Miljöpartiet i Ludvika yrkar:

• Att nuvarande system med it-service för förtroendevalda avvecklas, och ersätts med ett it-bidrag på 1500 kr person och år.

Miljöpartiet de gröna i Ludvika genom
Åsa Wikberg