Se över kommunens medlemskap i föreningar och samverkansorgan

Motion till Ludvika kommunfullmäktige om medlemskap i föreningar och samverkansorgan
Ludvika kommun är medlem i ett stort antal föreningar och organisationer. Många gånger handlar det om mindre summor, men för de större organisationerna är medlemsavgifterna betydande. Bland annat betalar vi 3,6 miljoner till Samarkand, 1,5 miljoner till Region Dalarna, samt 1,4 miljoner kronor Falun-Borlängeregionen. Vid årsskiftet bildas dessutom eventuellt ett nytt kommunalt samverkansorgan som kommer ha koppling till den nya Region Dalarna. Att samverka regionalt tror vi är en bra väg för att nå framgång i utvecklingsfrågor, men samtidigt får inte antalet samverkansorganisationer svälla utan eftertanke. Att samverka innebär också kostnader, och i tider när kommunen behöver spara är det också rimligt att se över hur det regionala samarbetet kan effektiviseras.

Mp Ludvika tycker att det är dags att Ludvika kommun gör en översyn av antalet organisation som kommunen är medlem i, samt gör en värdering av vilka föreningar och organ som verkligen genererar nytta för kommunen. Tyngdpunkten i översynen bör vara på de organisationer där medlemsavgiften är betydande.

Miljöpartiet de gröna i Ludvika yrkar:

• Att Ludvika kommun inleder en översyn av kommunens medlemskap i olika organisationer samt gör en värdering av vilka föreningar och organ som verkligen genererar nytta för kommunen. Tyngdpunkten i översynen bör vara på de organisationer där medlemsavgiften är betydande. Översynen ska innehålla en lista över de organisationer vi är medlem i, storlek på medlemsavgift samt redogörelse över faktiskt nytta som varje medlemskap fört med sig. Listan ska presenteras för fullmäktige.

Miljöpartiet de gröna i Ludvika, genom
Åsa Wikberg