Skapa en kommungemensam fordonsorganisation och bilpool

Motion till Ludvika kommunfullmäktige om en ny fordonsorganisation
Varje kommunal förvaltning har idag en egen fordonspark, vilket riskerar att leda till ineffektivitet i hanteringen av de kommunala fordonen. Bland annat måste varje förvaltning bygga upp en egen expertis kring fordonsval. Eftersom det idag inte finns någon smidig lösning för förvaltningar som vill samarbeta kring inköp och bruk av fordon så riskerar kommunen också att fler fordon än vad som egentligen skulle behövas köps in. Dessutom står kommunen inför utmaningen att övergå till en fossilfri fordonsflotta, och den övergången kommer kräva extra resurser i form av kompetens och ekonomiska medel, någon som varje förvaltning omöjligen kan klara utan samverkan med andra.

Vi tror därför att det finns betydande ekonomiska vinster med att inrätta en kommungemensam fordonsorganisation med en gemensam bilpool som samlar alla kommunens personbilar i ett gemensamt bokningssystem. Kommunens bilpool kan på sikt vidareutvecklas för att skapa större synergivinster. I andra kommuner så är de kommunala bilpoolerna öppna för allmänheten, och i Kungälv kombineras leasingbilar för de anställda med den kommunala bilpoolen, för att få en mer effektivt utnyttjad bilpark. En möjlighet är att också kommunkoncernens arbetsfordon på sikt också skulle kunna ingå i fordonsenheten, för att nå en större effektivitet, och kanske kan man också samverkan med Smedjebacken kring fordon som används mer sällan.

Det här är grepp som fungerar bra i andra kommuner och som i de flesta fall lett till att kommunen behöver färre fordon då fordonen kan utnyttjas mer effektivt. I det ekonomiska läge som kommunen befinner sig i så önskar vi att motionen behandlas skyndsamt, för att snabbt kunna dra fördel av besparingspotentialen.

Miljöpartiet i Ludvika yrkar:

1. Att kommunen inrättar en kommungemensam fordonsorganisation/fordonsenhet som samlar samtliga kommunens personbilar.
  2. Att fordonsorganisationen får i uppdrag att upprätta en kommungemensam bilpool, som samlar kommunens personbilar under ett gemensamt bokningssystem.
  3. Att den kommungemensamma fordonsorganisationen får i uppdrag att ta fram en plan för hur kommunens fordonsflotta kan bli fossilfri till 2025

Miljöpartiet de gröna i Ludvika genom
Åsa Wikberg