Maria Granberg
Kandidat 1 på listan till kommunfullmäktige

Jag är havsmiljöforskare med två egna barn och ett bonusbarn. Jag är uppvuxen i en stockholmsförort med finska föräldrar som jobbade i tryckeri och fabrik. När jag såg öppna havet för första gången på en finlandsfärja var jag såld, jag älskar havet och Lysekil är därför min plats på jorden.

De absolut viktigaste frågorna för mig är klimatförändringarna och artdöden. De står över allt annat eftersom det avgör vår och ekosystemens framtid. På ett djupt plan handlar det om min rädsla för mina barns framtid. Alla vet att tiden är knapp, men jag ser att det är mycket vi i kommunerna kan göra och faktiskt råder över. Vi kan t ex välja hur vi använder våra naturområden, vilka energi och transportslag vi gynnar och hur vi utformar vårt jordbruk. Vi kan välja att stärka vår levande natur som suger upp koldioxid, hindrar översvämning och är hem för våra medarter som t ex pollinerare, framför att bygga bort och asfaltera den. Vi kan skapa infrastruktur för cyklande och järnväg i stället för biltrafik. Vi kan tillverka vår mat med ekologiskt och regenerativt jordbruk framför det utarmande konventionella och ta vara på närproducerad mat i våra skolkök. Det handlar om hur vi prioriterar när vi fattar politiska beslut i kommunen. Jag vill vara den positiva kraft som är med och visar att det går, att vi kan ställa om, så at våra barn kan ha framtidstro.

Rösta för en framtid att längta till – rösta på Miljöpartiet de gröna i Lysekil!