Per Cederholm
Kandidat 5 på listan till kommunfullmäktige

Utbildning:
Poppius journalistskola, RMI Berghs, Filmakademin, Socialantropologi, Pedagogik.
Arbeten:
Har haft möjligheten att få pröva på jobb inom många olika branscher. Allt från sopgubbe, kikhålsförsäljare, lagerarbetare, fruktochgrönsaksförsäljare, städare, vårdbiträde, vaktmästare, säljare, reseledare frilansjournalist, projektledare,  copywriter och egen företagare till lärare/resurs på T-klassen med främst autistiska barn och ungdomar, lärarvikarie vid namn Pelle Päron till gruppledare inom AME här i Lysekil.
Familj:
Min fru heter Madeleine och hon är IVA-sköterska och jobbar i Norge.
Min dotter heter Emma och hon jobbar som barnskötare i Ytterby,
Min son Johan jobbar för tillfället på en bilverkstad i Trollhättan.
Jag är född och uppvuxen på söder i Stockholm, där mina föräldrar fortfarande bor. Ja, Hammarby är laget.
Har en lillebror som heter Anders och är SFI-lärare.

Hur jag drabbades av politiken:
Har varit politiskt aktiv sedan slutet av 70-talet först i Vänsterpartiet, sedan i socialdemokraterna,  men bytte Miljöpartiet när jag flyttade till Lysekil.
Fick medlemskap i Svenska Freds- och Skiljedomsförening när jag fyllde 18 av min mor och är  fortfarande med. Stödjer även Greenpeace, Världsnaturfonden och Läkare Utan Gränser.
Att vara medlem i Miljöpartiet är inte helt lätt.
Att ständigt få höra hur fel vi har gällande miljöförstöring och vad vi kan göra tillsammans för att rädda så mycket som möjligt ställer höga krav på alla medlemmar. I över hundra år, ja, sedan den industriella revolutionen har vi människor gjort allt för att producera så mycket och så billigt som möjligt. Helt utan en tanke på priset vi nu får betala. All olja, bensin, diesel, torv och kol som eldats upp ligger bakom de ruskiga förändringar vi ser på tv varje dag.
Brinnande skogar, översvämningar, orkaner, extrem värme med torka och hela städer och länder helt utan tillgång till vatten. Golfströmmen som ändrar riktning, smältande is på båda polerna som höjer havsnivån varje vecka, luftföroreningar som dödar allt fler människor varje dag, mm.
Det finns liksom ingen ordning på vädret längre.
Men vi i Miljöpartiet vet att det går att stoppa.
Det låter ju bra eller hur, men då måste vi göra det tillsammans.

Du och jag, varje dag. Så ge din röst för alla växter, djur och dom som inte fyllt 18. Ja, dom som inte har något val helt enkelt. Rösta på Miljöpartiet.

Rösta för en framtid att längta till – rösta på Miljöpartiet de gröna i Lysekil!

Vad jag tycker behövs i Lysekils kommun:

En ny stor simhall med bassänger för små barn, för lek och hopp, simning och rehabilitering. Här ska också en bowlinghall och modern ishall finnas. Jag har tänker att det kan byggas mellan Brastad och Hallinden så hela kommunen får leva.

Gratis kollektivtrafik för alla barn och ungdomar inom kommun.

Koloniträdgårdar med odlingslotter i alla delar av kommun för såväl dig som bor i lägenhet, hus, speciellt boende, villa eller studentrum.

Den oas där bouleklubben håller till idag vid Nygatans park kommer flytta till Valbodalen och gamla Folkparkens tomt. Här tänker jag mig också annorlunda aktiviteter som stenlagd labyrint, kompisgungor för barn och vuxna, vind-och regnskydd, café, brännbollsplan, sittgrupper och mötesplatser, mm.
Rusta upp och iordningställa alla de ruiner och boplatser som finns uppe på Fjälla och andra platser i vår kommun. Gärna med information, historia och fakta om varje plats.

Ge alla så bra information om alla fördelar och pris om hur solpaneler på tak och mark gör livet lättare och plånboken fetare. Rätt solpaneler = tillverkade i rätt land, av vuxna med rätt lön och arbetsvillkor, bästa möjliga kvalitet och trygghet, monterade av specialcertifierade företag.

Miljöpartiet kämpar med näbbar och klor för att rusta upp stambanor och bygga nya över hela landet. Givetvis ska Lysekilsbanan rustas upp så vår djuphamn utnyttjas maximalt igen. Det finns inget transportmedel som är billigare, säkrare och miljövänligare än tåget. Med tanke på att en fullastad långtradare sliter lika mycket, som hör och häpna 18000 personbilar har Sverige inte råd att vänta. Vi har under flera decennier kämpat för tåget och kommer aldrig ge oss.

Hur får vi hit fler företag? Ja, först och främst måste vi se till att alla företagare som finns här mår bra och vill stanna kvar och förhoppningsvis växa och utvecklas. De om några känner till kommunens för och nackdelar. Här ska jag ringa och be om studiebesök och besöka dem jag inte hunnit med än.
Annars har jag en ide!
Ja, vårt läge sätter djuphamnen i fokus där tåg även lossas och lastas men även där lastfartyg lossar och mindre vätgaslastbilar transporterar till närliggande fabriker där produkter tillverkas och monteras för vidare transport via tåg eller vätgasdrivna  lastbilar. Här finns sedan lång tid tillbaka duktig arbetskraft som aldrig varit rädda att ta i.
Jag är ju en sådan där j-a stockholmare! Men det innebär många gånger fördelar att komma utifrån rondellen. Kontaktnät kallas det och viljan att förändra vår kommun och tänka utanför boxen.  Mjukvaror – det handlar om att programmera. Har haft kontakt med några företag som mycket väl kan tänka sig att expandera. Men man flyttar ju oftast med hela familjen så här måste vi bli bättre på att presentera helheten. De kompisar som varit här gillar vad de ser.