Dalslands kommun - varför inte rösta om saken?

Ja eller nej till Dalslands kommun? Oavsett borde du som bor i Dalsland få bestämma. Därför säger Miljöpartiet de gröna i Mellerud ja till folkomröstning.

Låt dalslänningarna få bestämma Skriv under namninsamlingen för folkomröstning om en eventuell kommunsammanslagning i Dalsland.

Miljöpartiet i Mellerud driver frågan om en folkomröstning därför att vi vill att dalslänningarna ska avgöra Dalslands framtid.

På hemsidan "Dalsland en kommun" har vi som kampanjar för en folkomröstning förenat våra stämmor.

Media om folkomröstningsinitiativet: Göteborgsposten, GT, Västnytt

Kommunsammanslagningar pågår i våra nordiska grannländer. I Danmark genomfördes det för några år sedan, i Norge har den nya regeringen inlett ett arbete över blockgränsen med Ap. Den dagen som Sverige närmar sig en kommunsammanslagning är det viktigt att vi invånare i Dalsland har bestämt oss för hur vi vill ha det. Ska vi bli en Dalslands kommun? Ska vi vandra åt varsitt håll?

Miljöpartiet tror på den dalsländska identiteten och vi tror att dalslänningarna själva är bäst på att rita morgondagens kommungränser. Därför säger vi ja till en folkomröstning!

Frågan lanserades i samband med Melleruds höstmarknad den 5 oktober 2013. Vid sidan av Miljöpartiet, så driver även Folkpartiet frågan i Mellerud. Bilder från höstmarknaden: