Isarna smälter nu – klimatet kan inte vänta

Den 4 april släpptes rapporten från FN:s klimatpanel IPCC, om klimatnödläget och hur världens länder ska kunna klara temperaturmålen i Parisavtalet. Denna rapport liksom andra rapporter är tydliga med att det är bråttom. Fixar vi inte det här med att rädda jordens klimat så har vi en svår framtid att vänta. Vägen som vi då ska vandra kommer vara kantad av katastrofer, krig och flykt. Vi måste göra allt vi kan, ta till alla medel som står oss till buds, för att undvika det.

Mitt i allt detta tävlar våra politiska motståndare med att lägga förslag om att sänka skatten på drivmedel, med skenande utsläpp som konsekvens. Miljöpartiet menar att dessa populistiska förslag går åt helt fel riktning om vi ska klara miljömålen. Förslagen är kortsiktiga och kommer på lång sikt drabba människors liv än mer drastiskt än ett idag högt bensinpris.

Tyvärr kan Miljöpartiet inte konkurrera med våra politiska motståndare om att lägga populistiska förslag som på kort sikt skulle gillas av väljarna. Vi i Miljöpartiet måste, som enda parti, stå för att rädda klimatet här och nu.