Vi i Miljöpartiet är emot exploatering av Lunnagården

Mölndals stad planerar ett nytt verksamhetsområde i Lunnagården där målet är att skapa plats för kontor, små industrier och bostäder.

Tisdagen den 10 maj bjöd Naturskyddsföreningen i Mölndal och Hållbarhetsgruppen Svenska kyrkan in till en informations- och debattkväll i Fässbergs församlingshem för att diskutera förslaget. Till debatten var representanter för samtliga partier i Mölndals kommunfullmäktige inbjudna.
Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna, Moderaterna och Vänsterpartiet deltog.

Att Miljöpartiet säger nej till förslaget om exploatering av Lunnagården blev tydligt under debatten. Under allt för lång tid har viktig jordbruksmark försvunnit till förmån för kontor, industri, bostäder och vägar. Vi är av den bestämda uppfattningen att den jordbruksmark som återstår i Mölndals stad ska ses som en naturresurs, som skall bevaras och förvaltas väl så att den kan förse oss och kommande generationer med livsmedel, nu och i framtiden. Denna uppfattning gäller därför även Lilla Fässbergsdalen, som måste bevaras och skyddas från exploatering på människor, djurs och miljöns bekostnad. När förslaget om detaljplan för Lunnagården kommer till kommunfullmäktige kommer Miljöpartiet att rösta emot det.