2 miljoner till utsatta barn och unga vuxna

Miljöpartiet de gröna i Nacka presenterar ett budgetförslag för 2015 där vi satsar 2 miljoner kronor på förebyggande sociala insatser för barn och unga vuxna.
Nacka kommun ska vara en kommun där vi tar hand om varandra och tillgodoser våra invånares olika sociala behov. Vi behöver arbeta förebyggande och uppsökande när det gäller utsatta barn och unga vuxna, en grupp vars ohälsa växer för varje år.

Under året har antalet barn i behov av stöd ökat stort. Det gäller framför allt anmälningar av barn som bevittnat våld. Nackas ungdomar använder allt mer droger och narkotikabrotten har ökat.

– Vi tycker det är oroväckande att ungdomarna verkar ha en allt mer liberal syn på droganvändning. Miljöpartiet vill prioritera arbete med att hjälpa och stödja utsatta barn, unga vuxna och familjer, säger Lisskulla Zayane, ledamot i nuvarande Social- och äldrenämnden.

Miljöpartiet accepterar aldrig att barn och familjer i behov av stöd ska falla mellan stolarna i kommunens olika verksamheter. Vi vill prioritera det förebyggande arbetet mot missbruk och vi vill stärka föräldrarnas roll som förebilder för ungdomar med missbruksproblematik och minska våldet bland unga.

– För att fånga upp barn och unga som har det svårt krävs ett aktivt samarbete mellan elevhälsan, föräldrar, primärvården, ungdomsmottagningen och psykiatrin. Samarbetet mellan skolan och socialtjänsten är särskilt viktig, fortsätter Lisskulla Zayane.

Miljöpartiet vill satsa på att det ska finnas ungdomsmottagningar och familjecentraler i fler av Nackas bostadsområden och en bättre utbyggd elevhälsovård. Vi vill ha fler kuratorer och vuxna i barnens närhet, för att upptäcka och förhindra psykisk lidande. Om utsatta barn inte får stöd och hjälp i tid så kan det i värsta fall leda till oförmåga att förhindra självmord.

– Vi vill även införa nolltolerans för barn som har föräldrar som riskerar att bli vräkta från sina bostäder och vi måste se till att barnens grundläggande behov uppfylls i enlighet med Barnkonventionen, säger Åsa Marnell, språkrör för Miljöpartiet de gröna i Nacka.